Julkaistu: 22.3.2023
UutisetVaikuttaminen

Eduskuntavaalikeskustelu sote-asioista käy vilkkaana

Terveys, hyvinvointi ja talous puhuttavat eduskuntavaaleissa 2023.

Kansakunnan pulssilla -verkkovaalipaneeli 21.3. keräsi kuutisenkymmentä henkeä pohtimaan terveyden ja talouden ajankohtaisia kysymyksiä. Tilaisuuden järjesti Tarttumattomat sairaudet -verkosto, johon myös Hengitysliitto kuuluu.

Eduskuntavaaliehdokkaita saatiin alustajiksi 6 suurimmasta puolueesta. Sairastamisen kulut mietityttivät puoluekannasta riippumatta panelisteja. Omavastuut ja maksukattojen määrä on alkuvuonna monelle pitkäaikaissairaalle haaste. Kun eri hyvinvointialueilla hoitokäytännöt vaihtelevat, liian moni sairastava jää vielä monen palvelun ja turvan väliinputoajaksi. Jaksaminen on kovilla.

Järjestöjen toimintaedellytykset on turvattava jatkossa, koska ne osaavat osaltaan ottaa ihmisestä kiinni ja tarjota vertaistukea. Samanaikaisesti tarvitaan talous- ja sosiaaliturvan palvelujen kokonaisvaltaista harkintaa, jotta varallisuus ei määrää hoitoa. Sairastavat tarvitsevat asiantuntevaa terveydenhoitoa, sosiaalipalveluketjujen sujuvuutta sekä vertaisten kokemustietoa.

Asioita pitää katsoa yhtä budjetti- ja vaalikautta pidemmälle. On myös hyvä muistaa, että ilmasto- ja terveysteot tukevat toisiaan. Sairauksien ennaltaehkäisy on nyt hyvä saada kukoistukseen, koska ravitsemus, liikunta, lepo ja päihteettömyys on monelta suomalaiselta hieman hukassa. Jos terveydentila väestötasolla paranee, säästöt yhteiskunnalle ovat merkittäviä ja jos sairaudet ja liikkumattomuuden kustannukset lisääntyvät, lasku on suuri sekä yhteiskunnalle että yksilölle itselleen. Kannustimia hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitoon tarvitaan kaikilla yhteiskunnan tasoilla. Siksi tarvitsemme kansallisen ohjelman kansansairauksien vähentämiseksi, työ- ja toimintakyvyn tukemiseksi sekä sote-sektorin kestävyyden varmistamiseksi.

Tutustu Hengitysliiton vaalitavoitteisiin.