Julkaistu: 23.2.2024
UutisetHengityssairaudetTiedotteet

Hengitysliitto lahjoitti hengityksen apuvälineitä Kuopion yliopistolliselle sairaalalle

Hengitysliitto lahjoitti Kuopion yliopistolliselle sairaalalle hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Hengitysliitto lahjoitti yhdessä Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen kanssa Kuopion yliopistolliselle sairaalalle eFlow rapid -lääkesumuttimia ja kannettavia matkahappirikastimia. Kannettavalla sumuttimella annostellaan sisäänhengitettäviä nestemäisiä lääkkeitä. Kannettavia matkahappirikastimia käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta lyhytaikaisesti esimerkiksi kauppa- tai lääkärikäynnillä.

– Potilailla voi olla korkea kynnys happihoidon aloittamiseen sairauden edetessä. Lainattavien matkahappirikastimien avulla potilas voi kokeilla mukana kuljetettavan happihoidon vaikutusta fyysiseen jaksamiseensa, Kuopion yliopistollisen sairaalan medisiinisen keskuksen vastaava ylilääkäri Minna Purokivi sanoo.

– Yhteistyö Hengitysliiton kanssa tukee potilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja toimintakyvyn ylläpitämistä vaikeissa keuhkosairauksissa, hän jatkaa.

Laitteet on hankittu lahjoituksista, keräyksistä ja arpajaisista saaduilla varoilla. Varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön.

Kuvassa vasemmalta medisiinisen keskuksen vastaava ylilääkäri Minna Purokivi, professori Heikki Koskela, sairaanhoitaja Mervi Räsänen sekä Hengitysliiton harvinaisten vertais- ja vaikuttamistoiminnan asiantuntija Marika Kiikala-Siuko. Kuva: Hilkka Lehto