Julkaistu: 26.1.2024
UutisetHengityssairaudetHengitysterveys

Jo imeväisiän ja varhaislapsuuden kuorsaukseen on hyvä kiinnittää huomiota

Kuorsaaminen lapsena voi lisätä muun muassa oppimisvaikeuksia sekä riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin.

Jo varhaislapsuudessa voi esiintyä erilaisia unenaikaisia hengityshäiriöitä. Lastentautien erikoislääkäri Maija Katila selvitti väitöstutkimuksessaan kuorsauksen esiintyvyyttä imeväisiässä ja kuorsaukseen liittyviä riskitekijöitä.

Katilan tutkimuksessa kuorsausta esiintyi vain melko pienellä joukolla imeväisikäisiä ja pieniä lapsia. Kuorsaavilla vauvoilla oli kuitenkin merkittävästi enemmän univaikeuksia, uni oli myös levottomampaa ja lyhyempää verrattuna muihin. Kuorsaaminen lapsena voi lisätä oppimisvaikeuksia, käytöshäiriöitä, haitallisia muutoksia aineenvaihdunnassa sekä riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin.

Äidin tupakointi ja vanhempien kuorsaus lisäävät riskiä kuorsaukseen vauvaiässä. Vauvan täysimetys vaikutti suojaavan kuorsaukselta. 2-vuotiaiden kohdalla riskitekijöitä kuorsaukselle olivat vanhempien kuorsauksen lisäksi äidin matalampi tulo- ja koulutustaso.

Katilan väitöstiedotteen mukaan pienten lasten unenaikaisiin hengityshäiriöihin tulisi kiinnittää huomiota. Lue väitöstiedote STT Infon sivuilla.