Julkaistu: 28.3.2024

Kohti 2024 EU-vaaleja järjestövaikuttamisella

Hengitysliitto vaikuttaa EU-vaaleissa hengitysterveyttä ja toimintakykyä tukeviin päätöksiin. Nostamme esille erityisesti ilmastonmuutokseen, nikotiinituotteisiin, painonhallintaan ja hengityssairaiden lääkehoitoon liittyviä teemoja.

Hengitysliitto vaikuttaa vaaleissa erityisesti järjestöyhteistyön keinoin osana kansallisia (Tarttumattomat sairaudet -verkosto, SOSTE) ja kansainvälistä (EFA) verkostoja. Yhteisenä tavoitteena on edistää eurooppalaisten terveyttä ja toimintakykyä.

Kutsumme kaikki kiinnostuneet nostamaan esille kanssamme hengitysterveyden teemoja. Rohkaisemme kansalaisia ottamaan itselleen tärkeitä asioita puheeksi ehdokkaiden kanssa sekä seuraamaan heidän kannanottojaan.

EU-vaalit järjestetään Suomessa 9. kesäkuuta 2024. Suomesta parlamenttiin valitaan 15 jäsentä eli meppiä. Ehdokkaita voi äänestää ennakkoon 29.5.–4.6.

Perusviestimme ovat:

• Ihmisten terveys perustuu vastuulliseen ympäristöpolitiikkaan
  • Tupakka- ja nikotiinipolitiikalla voi ehkäistä sairauksia
  • Terveysvaikutusten arviointi mukaan päätöksentekoon
  • Lääkkeiden saatavuus ja turvallisuus taattava

Lue lisää perusviesteistämme, niiden perusteluista ja poliittisista päätöksistä, jotka näemme tarpeellisiksi.