Julkaistu: 9.1.2024
UutisetHengityssairaudetHengitysterveys

Luontohengähdys-hanke käynnistyy 2024

Hengitysliitto lähtee yhdessä Filha ry:n kanssa edistämään luontokosketusten avulla hengitysterveyttä. Mukana on myös Apteekkariliitto. Uuden Luontohengähdys-hankkeen (2024–2026) hallinnoinnista vastaa Filha.

Kun avustuspäätökset hankkeen osalta varmistuvat alkuvuodesta 2024, Hengitysliitto palkkaa kokopäiväisen luontoasiantuntijan. Hankkeessa on tarkoitus järjestää kroonisia keuhkosairauksia sairastaville luontolähtöistä matalan kynnyksen kohtaavaa toimintaa Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueilla. Luvassa on myös yksilö- ja ryhmätoimintaa verkossa ja sosiaalisessa mediassa.

Hankkeen tavoitteena on helpottaa kroonista keuhkosairautta sairastavan sairauteen liittyviä oireita ja parantaa hänen elämänlaatuaan. Hänen mielensä hyvinvointia edistetään ja mahdollista yksinäisyyden tunnetta vähennetään. Nämä vaikutukset saadaan aikaiseksi lisäämällä sairastavan pystyvyyden tunnetta ja luonnossa liikkumista. Samalla sairastavalle tarjotaan tietämystä luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutuksista.

Hankkeessa tullaan tuottamaan sekä jaettavaa materiaalia että kohtaavaa toimintaa, kuten luontoretkiä ja teemailtoja. Uutisoimme hankkeen etenemisestä verkossa.