Julkaistu: 9.3.2024
UutisetSavuttomuus

Maksutonta tukea tupakka- ja nikotiiniriippuvuuden katkaisuun

Päivitetty käypä hoito -suositus Tupakka- ja nikotiiniriippuvuuden ehkäisystä ja hoidosta on julkaistu. Uusi suositus on noussut isoihin otsikoihin, sillä se kannustaa ottamaan jo ala-asteikäisten lasten kanssa esille nikotiinin käytön vaarat. Lisäksi päivitetty suositus tuo esille kaikkien tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön vieroitushoitoratkaisujen olevan edullisempia kuin käytön jatkamisen. Esimerkiksi Hengitysliiton Stumppi-palvelut tarjoavat maksutonta tukea verkossa ja puhelimitse.

Käytön lopettamisen voi ottaa puheeksi terveydenhuollon henkilöstön lisäksi jokainen meistä. Hengitysliitto on kannustanut pitkään osoittamaan välittämistä ottamalla läheisen elintavat puheeksi. Päivitetyssä suosituksessa todetaan, että tupakka- ja nikotiiniriippuvuus on pitkäaikaissairaus, joka vaatii toistuvaa tukea ja seurantaa. Kuinka riippuvaiseksi näiden tuotteiden käyttäjä tulee, on yksilöllistä –  kaikkiin psyykkisiin, sosiaalisiin ja geneettisiin tekijöihin ei voi itse vaikuttaa. Ei siis jätetä ketään yksin taistelemaan käytön lopettamisen kanssa. Erilaisia tukimuotoja löytyy kyllä.

Maksutonta neuvontaa ja säännöllistä valmennusta nikotiininkäytön lopettamiseen on saatavilla Stumpin neuvontanumerosta 0800 148 484 maanantaisin ja tiistaisin kello 10–18 sekä torstaisin kello 13–16. Neuvontaa antavat terveydenhuollon ammattilaiset ja yhteyttä voi ottaa anonyymisti. Vertaistukea lopettamiseen on saatavilla Hengitysliiton verkkovertaisilloissa sekä Stumpin vertaiskeskusteluryhmässä Facebookissa. Lisää tietoa löydät täältä.