Julkaistu: 22.4.2023
UutisetSavuttomuus

Nikotiinittomuus on ekoteko

Hengitysliitto haluaa muistuttaa tupakan ympäristöhaitoista Maan päivänä 22.4.

Savukkeiden filtterit luokitellaan sekajätteeksi ja muoviroskaksi, vaikka ne sisältävät myrkyllisiä kemikaaleja, jotka liukenevat ympäristöön ja vesistöihin. WHO:n arvion mukaan ympäristöön päätyy vuosittain 4,5 biljoonaa tupakantumppia.

Hengitysliitto haluaa muistuttaa tupakan ympäristöhaitoista Maan päivänä 22.4.

– Näemme nikotiinittomuuden tärkeänä osana kestävää kehitystä ja ekosysteemien toimivuuden säilyttämistä. Hengitysliiton Uutta ilmassa ohjelmassa nostetaan esiin konkreettisia keinoja, joiden avulla jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa luonnon ja ihmisen yhteiseen hyvinvointiin, erityisasiantuntija Jenni Tuomela kertoo.

– Nikotiinittomuus on yksi ekoteko, jonka kautta jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa merkittävästi sekä omaan terveyteensä että luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen, hän jatkaa.

Tutustu Hengitysliiton Uutta ilmassa -ohjelmaan.

Suomen ASH ry julkaisi 20.4. tiedotteen, jossa kehotetaan luokittelemaan tupakan filtterit vaaralliseksi jätteeksi. Suomen ASH painottaa, että tupakkalain tavoite savuttomasta ja nikotiinittomasta Suomesta on myös ympäristön etu. Hengitysliitto ja Suomen ASH kuuluvat Savuton Suomi 2030 -verkostoon.