Julkaistu: 8.12.2023
UutisetHengityssairaudet

Ryhmäkuntoutuksesta tukea elintapamuutokseen uniapneaa sairastaville

Muutoksen voima -ryhmäkuntoutuksen tavoitteena on vahvistaa kuntoutujan pystyvyyttä elintapamuutokseen.

Kelan uusi Muutoksen voima -ryhmäkuntoutus on suunnattu 18–68-vuotiaille uniapneaa tai tyypin 1 tai tyypin 2 diabetesta sairastaville, joilla on haasteita elintapamuutoksen toteuttamisessa, painoindeksi on yli 30 ja hoidon aloituksesta vähintään vuosi aikaa.

5 kuukautta kestävään Muutoksen voima -ryhmäkuntoutukseen kuuluu lähikuntoutusjakso Vaasassa, Siilijärvellä tai Kuusamossa, etäkuntoutusjaksot sekä itsenäinen työskentely verkossa. Kuntoutuksen tavoitteena on vahvistaa kuntoutujan pystyvyyttä elintapamuutokseen, ja siinä huomioidaan henkilökohtaiset tavoitteet.

Hengitysliitto ja Diabetesliitto tarjoavat kuntoutuksen aikana sekä sen jälkeen vertaistukea, kokemustietoa ja mielekästä toimintaa myönteiseen elintapamuutokseen.

Hakuaika alkaa tammikuussa. Kuntoutushakemukseen tarvitaan lääkärin B-lausunto ja siihen kirjattu kuntoutustarve. Lisätietoa ja ohjeet hakemiseen löydät Elämässä.fi-sivustolta.