Mies käyttää astmapiippua
Julkaistu: 31.1.2024
UutisetHengityssairaudet

Seurantakyselyn tuloksia hengitettävien lääkevalmisteiden vaihtomahdollisuuksista

Alkuvuodesta 2023 Hengitysliitto selvitti yhdessä Apteekkariliiton kanssa ennakkoasenteita hengitettävien lääkkeiden lääkevaihdon laajenemisesta. Loppuvuodesta toteutettiin seurantakysely siitä, kuinka hengitettävien lääkkeiden vaihto oli onnistunut.

Astman tai keuhkoahtaumataudin hoitoon käytettävien hengitettävien lääkevalmisteiden vaihtomahdollisuus laajeni 1.4.2023. Alkuvuodesta 2023 Hengitysliitto selvitti yhdessä Apteekkariliiton kanssa ennakkoasenteita hengitettävien lääkkeiden lääkevaihdon laajenemisesta.* Marras-joulukuussa toteutettiin seurantakysely siitä, kuinka hengitettävien lääkkeiden vaihto oli onnistunut. Vastaajamäärä jäi pieneksi (213 henkilöä), joten seurantakyselyn tulokset eivät ole yleistettävissä.

Vastaajien keskuudessa tietoisuus hengitettävien lääkkeiden lääkevaihdosta oli noussut jonkin verran. Tieto lääkevaihdosta oli saatu usein apteekista ja mediasta. Vastaajista 30 henkilöä oli ottanut apteekissa kantaa hengitettävän lääkkeen vaihtoon ja heistä 24 oli valmis vaihtamaan lääkkeensä. Ne, jotka eivät halunneet vaihtaa lääkettään, kertoivat syiksi mahdolliset haittavaikutukset, tutun lääkeannostelijan tai tilajatkeen vaihtumisen tai lääkkeen sopimattomuuden.

Ne, jotka olivat vaihtaneet lääkkeensä, olivat saaneet opastusta useimmiten farmaseutilta ja joissain tapauksissa lääkäriltä tai hoitajalta. Opastusta oli pyytänyt itse 19 henkilöä, 49:lle ei ollut tarjottu opastusta ja 43 henkilöä koki, ettei sitä tarvinnut.

Lähes puolet vastaajista kertoi olevansa tyytyväinen lääkevaihtoon. He kertoivat, etteivät erota uutta ja vanhaa lääkettä toisistaan tai että uusi lääke on tehokkaampi. Lisäksi tyytyväisiä oltiin lääkkeen halvempaan hintaan.

16 henkilöä kertoi olevansa tyytymätön lääkevaihtoon. He kokivat uuden lääkkeen tehon olevan aikaisempaan verrattuna huonompi tai että he eivät luota lääkkeeseen. Myös haittavaikutuksia tuotiin esiin.

* Kyselyn tuloksiin voi tutustua Hengitys-lehdessä 1/2023.