Julkaistu: 25.1.2023
UutisetSisäilma

THL päivitti ohjeistustaan rehtoreille sisäilmatilanteeseen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeistus on tarkoitettu rehtoreille ja muille kuntatoimijoille sisäilmatilanteen hallinnan tueksi. THL uutisoi aiheesta 13.12.2022.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on päivittänyt ohjeistustaan rehtoreille sisäilmatilanteeseen. Ohjeistuksessa käydään läpi, mitä tapahtuu sisäympäristöön liitetyn haitan selvittämisen eri vaiheissa, keitä tilanteen selvittämiseen osallistuu ja mikä rehtorin rooli on.

– Rehtorilla on opetuksen ja koulutuksen edustajana kokonaisvastuu johtamansa yksikön toiminnasta, joten on hyvä, että sisäilmatilanteiden hallintaan annetaan päivitetyn ohjeistuksen avulla täsmätietoa ja tukea. Vuonna 2020 julkaistuun ohjeeseen on päivitetty sisäympäristönäkökulman lisäksi myös tietoa infektioiden torjunnasta kouluympäristössä, asiantuntija Sari Mäki kertoo.

Ohjeistus rehtoreille sisäilmatilanteeseen -materiaali on vapaasti kaikkien rehtorien ja kuntatoimijoiden sekä muiden kiinnostuneiden hyödynnettävissä. Tutustu ohjeistukseen julkari.fi-sivustolla.

Ohjeistus on osa Kansallista sisäilma ja terveys -ohjelmaa, jonka tavoitteena on edistää terveyttä ja hyvinvointia vähentämällä sisäympäristöön liittyviä haittoja Suomessa. Ohjelmaa koordinoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, ja työhön osallistuvat aktiivisesti Työterveyslaitos, Filha ry, Hengitysliitto, Allergia-, Iho- ja Astmaliitto sekä Sisäilmayhdistys ry. Ohjelma toteuttaa hallituksen Terveet tilat 2028 -ohjelman terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä koskevia toimenpiteitä.

Hengitysliitto on osana Ratkaistaan yhdessä -hanketta (2018–2021) tuottanut materiaalia, joka on edelleen saatavilla. Lue lisää tästä.