Julkaistu: 30.8.2023
UutisetSisäilma

Uusi tutkimus totesi monet kotien sisäilman sienet vaarattomiksi

Hengitysliitto pitää tärkeänä, että tutkimustyötä jatketaan astman ja kosteusvaurioiden välisen yhteyden selvittämiseksi.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkisti 29.8. uuden tutkimuksen kodin sisäilmasta. Tutkimuksen otoskoko oli noin 380 kotia. Tutkimustulokset osoittivat, että monet kodin home- ja hiivasienet ovat vaarattomia astmaan sairastumisen kannalta. Nämä sienet vaikuttivat jopa lisäävän astmalta suojaavia tekijöitä tutkimukseen osallistuneilla henkilöillä.

Tutkimuksen aiemmin tehdyssä osassa havaittiin, että ulkoa sisätiloihin kantautuvien bakteerien suuri määrä saattoi vähentää lasten riskiä sairastua astmaan. Bakteereilla on sieniä suojaavampi vaikutus mikrobistoon.

Hengitysliitto on tuonut esille luonnon terveyshyötyjä ihmisen mikrobistolle muun muassa Uutta ilmassa -ohjelmassa. Vaikuttaa siltä, että tässä tutkimuksessa on tehty samansuuntaisia havaintoja ja tulokset kertovat nyt löydettyjen sienilajien kuuluvan luonnostaan normaaliin kodin mikrobistoon.