Julkaistu: 17.3.2023

Vaikutetaan yhdessä eduskuntavaaleissa 3

Eduskuntavaalit lähestyvät. Vaalipäivä on 2.4.2023 ja ennakkoäänestys kotimaassa on 22.–28.3.2023.

Eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa 2023. Hengitysliitto vaikuttaa vaaleissa terveyden edistämisen ja hyvän hoidon teemoilla.

Ihmisten terveyden perustaksi tarvitaan vastuullista ympäristöpolitiikkaa.

Maailman terveysjärjestö WHO:n mukaan ilmastonmuutos on aikamme suurin terveysriski. Planeetan hyvinvointia ja ihmisten hyvinvointia ei voi enää erottaa.  Ilmastonmuutoksen torjunnan ohella on ehkäistävä sen aiheuttamia terveysriskejä.

Poliittisilla päätöksillä tulee lisätä yhtä aikaa sekä ihmisten hyvinvointia että luonnon ja ilmaston kestävyyttä. Kontakti monimuotoiseen luontoon on turvattava kaikille.

Tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä on vähennettävä muun muassa lisäämällä savuttomia elinympäristöjä, vähentämällä tupakka- ja nikotiinituotteiden houkuttelevuutta sekä tukemalla käytön lopettamista.

Olemme osa Tarttumattomat sairaudet -järjestöverkostoa ja sitoudumme verkoston vaalitavoitteisiin. Hengitysliitto kannattaa myös SOSTE:n eduskuntavaalitavoitteita.

Tutustu Hengitysliiton viesteihin ehdokkaille eduskuntavaaleissa 2023.