Julkaistu: 24.3.2023

Vaikutetaan yhdessä eduskuntavaaleissa 4

Eduskuntavaalit lähestyvät. Vaalipäivä on 2.4.2023 ja ennakkoäänestys kotimaassa on 22.–28.3.2023.

Eduskuntavaalit pidetään huhtikuussa 2023. Hengitysliitto vaikuttaa vaaleissa terveyden edistämisen ja hyvän hoidon teemoilla.

Suomeen on saatava laaja-alainen terveysperusteinen valmistevero.

Aikuisista suomalaisista suurin osa on ylipainoisia tai lihavia, pienimpienkin lasten lihavuus lisääntyy. Yhdeksän kymmenestä aikuisesta saa ruokavaliostaan liikaa suolaa. Myös rasvan laatu on suomalaisen ruokavalion haaste. Esimerkiksi merkittävin uniapneaa aiheuttava tekijä on ylipaino.

Terveyttä edistävä veromalli tekisi terveyden kannalta paremmista valinnoista edullisempia ja runsaasti lisättyä sokeria, suolaa ja kovaa rasvaa sisältävistä tuotteista vähemmän houkuttelevia.

Terveysperusteiselle valmisteverolle löytyy kansalaisten vahva kannatus: yli puolet suomalaisista kannattaa siirtymistä elintarvikkeiden terveysperusteiseen verotukseen.

Olemme osa Tarttumattomat sairaudet -järjestöverkostoa ja sitoudumme verkoston vaalitavoitteisiin. Hengitysliitto kannattaa myös SOSTE:n eduskuntavaalitavoitteita.

Tutustu Hengitysliiton viesteihin ehdokkaille eduskuntavaaleissa 2023.