Julkaistu: 10.5.2023
UutisetHengityssairaudet

Valtakunnallista tuberkuloosipäivää vietetään 10.5.

Suomessa tuberkuloositapauksia on vähän, mutta maailmalla tuberkuloosi on edelleen yksi yleisimmistä infektiotaudeista.

Suomi on viimeiset vuosikymmenet kuulunut matalan tuberkuloosi-ilmaantuvuuden maihin, ja uusia tapauksia todetaan vuodessa noin 200–300.

Maailmalla tilanne on toisenlainen. Tuberkuloosi on yksi maailman yleisimmistä infektiotaudeista, ja siihen sairastuu vuosittain noin 10 miljoonaa ihmistä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittaa tuberkuloosiseulontaa niille, jotka ovat saapuneet Suomeen korkean tuberkuloosi-ilmaantuvuuden maista. Esimerkiksi Ukrainasta tulleille suositellaan tuberkuloosiseulontaa. Asiantuntijat seuraavat tuberkuloositilannetta Suomessa.

Jotta tuberkuloosi tarttuu, vaaditaan siihen yleensä pitkää kontaktia sairastavan ihmisen kanssa. Lisätietoa tuberkuloosista löytyy osoitteesta www.tuberkuloosi.fi.

Tuberkuloosi kuuluu olennaisella tavalla Hengitysliiton historiaan. Hengitysliiton juuret ovat 1940-luvun tuberkuloosiparantoloissa. Lue lisää Hengitysliiton historiasta.