Julkaistu: 14.12.2023
UutisetHengityssairaudetHengitysterveys

Vuoden 2023 Hengitys-koulutuksen suosio ylitti odotukset

Paikan päälle Tampere-taloon saapui noin 140 osallistujaa, ja yli 300 henkilöä seurasi tapahtumaa verkon välityksellä.

Hengitysliiton terveydenhuollon, apteekkialan ja liikunta-alan ammattilaisille järjestämä Hengitys-koulutus täytti keskellä pimeään kaamosta Tampere-talon suuren salin. Paikan päälle saapui noin 140 innokasta osallistujaa ja yli tuplasti enemmän, yli 300 henkilöä, seurasi tapahtumaa verkon välityksellä.

Keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Petri Salmela Tampereen yliopistollisesta sairaalasta otti tänä vuonna suunnitteluvastuun yhdessä Hengitysliiton asiantuntijoiden kanssa ohjelman sisällöstä. Teemat veivät osallistujansa syvälle lääketieteen ja arjen hoitotyön ytimeen, vuorovaikutusta ja motivaatiota unohtamatta.

– Kun minulle ehdotettiin koulutuksen asiantuntijalääkärin roolia, tiesin heti haluavani tarttua mahdollisuuteen. Hengitys-koulutus on tärkeä moniammatillinen tapahtuma, jonka erityispiirteisiin kuuluu käsiteltävien teemojen laaja-alaisuus, Salmela kertoo.

– Aina saa myös itselle ajateltavaa. Omassa työssäni aion jatkossa panostaa entistä enemmän vuorovaikutukseen eli siihen, miten kohtaan ihmiset yksilöinä, hän jatkaa.

Jututimme nopeasti myös paria osallistujaa. Toinen heistä oli saapunut paikan päälle Hämeenlinnasta. Häneen erityisesti planetaariseen terveyteen ja luontoon liittyvät asiat tekivät vaikutuksen. Muutkin puheenvuorot saivat tältä toistamiseen tapahtumaan osallistuneelta unihoitajalta kiitokset.

Sairaanhoitajaksi ja fysioterapiaopiskelijaksi esittäytyvä toinen ammattilainen kertoi olleensa ensimmäistä kertaa mukana vuosi sitten. Silloin tuli niin paljon vinkkejä ja hyvää tietoa, että tänä vuonna päätös lähteä mukaan syntyi heti kun tapahtumakutsu kilahti sähköpostiin. Tänäkin vuonna hyvää asiaa omaan työhön tuli niin paljon, ettei kännykkää ehtinyt päivän aikana edes vilkuilemaan. Eniten kolahtivat lääketieteeseen liittyvät korona ja bronkiektasia -puheenvuorot.

Ensi vuonna jatketaan. Merkitse kalenteriisi jo valmiiksi 26.11.2024. Seuraa Hengitysliiton viestintää verkossa www.hengitysliitto.fi. Verkosta ja esimerkiksi kirjastoista löytyvän ePress-palvelun avulla löydät toimittamamme Hengitys-lehden artikkelit ja paljon muuta tietoa maksutta käyttöösi.

Kiitos osallistujille ja yhteistyökumppaneillemme, jotka tekivät päivästä unohtumattoman:

Mediplast logo

chiesi logo