Nikotiinittomana leikkaukseen

Tupakointi lisää leikkauksiin liittyviä komplikaatioita merkittävästi. Keskeisimpiä tupakoinnin aiheuttamia riskejä ovat sekä leikkauksen aikaiset että sen jälkeiset sydän- ja keuhko-ongelmat, haavainfektiot, haavojen paranemisen hidastuminen sekä huono luutuminen.

Tupakka sisältää noin 400 erilaista kemikaalia, joista haavan paranemisen kannalta merkittävimmät ovat nikotiini, häkä ja vetysyanidi. Nikotiinilla on suurin vaikutus haavan paranemisen hidastumiseen.

Leikkaushaavan paraneminen parhaalla mahdollisella tavalla vaatii hyvää verenkiertoa ja tulehdusvapaata toipumista. Nikotiini supistaa verisuonia, mikä vaikuttaa verenkiertoon ja haavan paranemiseen. Nikotiinin vaikutuksesta verihiutaleet eivät myöskään tartu kunnolla kiinni toisiinsa, mikä vaikuttaa arven muodostukseen.

Vaikutukset leikkausongelmiin välittyvät usealla eri mekanismilla: verenkiertovaikutusten kautta, infektioriskin kohoamisena ja ihon rakenteen muutoksena tupakoinnin seurauksena.

Tupakoinnin lopettaminen vähentää leikkauksiin liittyvien komplikaatioiden riskiä ainakin 30-40 %. Paras hyöty saadaan, kun nikotiinituotteiden käyttö lopetetaan 1-2 kuukautta ennen suunniteltua leikkausta, mutta lopettaminen juuri ennen leikkaustakin on hyödyllistä.

Maksuton Stumppi-neuvontapuhelin palvelee numerossa 0800 148 484 maanantaisin ja tiistaisin kello 10–18 sekä torstaisin kello 13–16.