Ilmanvaihtojärjestelmät

Ilmanvaihto voidaan toteuttaa usealla eri tavalla. Ilmanvaihdon päätoimintaperiaate on ilmanvaihtojärjestelmästä riippumatta samankaltainen.

Painovoimainen ilmanvaihto

Painovoimaisessa ilmanvaihdossa rakennuksen ilmanvaihto perustuu ulko- ja sisäilman lämpötilaerojen ja tuulen aiheuttamaan paine-eroon. Korvausilmaventtiilit on asennettu oleskelutilojen seiniin, ikkunan karmeihin tai tuuletusluukkuihin. Poistoilmaventtiilit on sijoitettu likaisiin tiloihin.

Painovoimaisen ilmanvaihdon heikkoutena ovat ilmanvaihtuvuus (erityisesti kesähelteillä ulko- ja sisäilman lämpötilojen ollessa lähellä toisiaan), korkea energiankulutus ja vedon tunne. Energiankulutus on suurempaa verrattuna koneelliseen tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmään, koska poistoilman lämpöenergiaa ei saada kierrätettyä takaisin tuloilmaan, vaan se poistuu suoraan ulos.

Vetoa aiheutuu korvausilmaventtiilien lähettyvillä kylmän korvausilman virratessa rakennuksen sisälle. Vetoa voidaan vähentää korvausilmaventtiilin päälle tai lähettyville asennettavilla laitteilla, jotka sekoittavat lämpimän sisäilman ja kylmän korvausilman laitteen sisällä olevan puhaltimen tai  lämmitysvastuksen avulla.

Koneellinen poistoilmanvaihto

Koneellisessa poistoilmanvaihdossa rakennuksen ilmanvaihtoa on tehostettu koneellisesti esimerkiksi huippuimurilla tai suoraan poistoilmaventtiilin päälle asennetulla puhaltimella. Puhallin voi olla jatkuvatoiminen, tai vaihtoehtoisesti puhaltimen toiminta liitetään valonkatkaisimeen (puhallin käynnistyy, kun valot laitetaan päälle).

Puhaltimessa voi olla myös kosteusanturi, joka käynnistää puhaltimen kosteuspitoisuuden ylitettyä määritetyn tason. Ilmanvaihtuvuus on painovoimaiseen ilmanvaihtoon verrattuna tasaisempaa ja myös kesän helteillä sisäilmaa saadaan paremmin vaihdettua.

Erityisesti koneellisessa poistoilmanvaihdossa korostuu riittävän korvausilman saanti. Jos rakennuksessa ei ole riittävästi korvausilmaventtiilejä, koneellinen poistoilmanvaihto imee korvausilman rakenteiden ja niiden liitosten kautta, eikä korvausilma ole tällöin puhdasta.

Poistoilman lämpöenergiaa ei tässäkään järjestelmässä saada kierrätettyä.

Koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto

Koneellisessa tulo- ja poistoilmanvaihdossa sekä tulo- että poistoilmaa liikutetaan koneellisesti rakennuksen sisällä. Tämä varmistaa parhaiten tasaisen ilmanvaihtuvuuden rakennuksessa. Ilmanvaihtoa voidaan myös tarvittaessa tehostaa esim. peseytymisen ja saunomisen ajaksi.

Koneellisen tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmän etuna on lisäksi sen energiatehokkuus. Tässä järjestelmässä poistoilman lämpöenergialla saadaan lämmitettyä tuloilmaa lämmöntalteenoton avulla.

Ilmastointi

Ilmastoinnilla tarkoitetaan koneellista tulo- ja poistoilmanvaihtoa, jolla pystytään myös jäähdyttämään ja kostuttamaan rakennuksen sisäilmaa. Jäähdytyksestä on apua erityisesti kesän helteillä ja kostutuksesta puolestaan sisäilman ollessa kuivaa.

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: