Tukea ja lisätietoa

Hengitysliitto tukee monella tapaa korjausneuvontaan liittyvissä asioissa:
  • Soita sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen 020 757 5181 ma−to klo 9−15. Korjausneuvojamme neuvovat maksutta homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä. Jos numero on varattu, puhelu ohjautuu vastaajan, johon voit jättää viestin. Oletko soittanut sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen? Vastaa palautekyselyyn!
  • Korjausneuvojamme pitävät oppitunteja ja luentoja mm. hengitysyhdistysten ja yhteistyökumppaneidemme tilaisuuksissa sekä oppilaitoksissa, esim. rakennus- ja terveysalan ammattilaisille. Haluatko korjausneuvojan vierailemaan tilaisuuteesi? Ota yhteys neuvontapuhelimen kautta.

Muista myös Hengitysliiton julkaisemat oppaat ja www.hometalkoot.fi –verkkosivut.

Teemme yhteistyötä Sisäilmayhdistyksen kanssa ja olemme tavattavissa useilla messuilla myös Sisäilma-infopisteissä. Tule tapaamaan meitä livenä.

Sisäilmainfopiste on alan järjestöjen yhteinen neuvontakanava kuluttajille. Sisäilmainfopiste on vuosittain mukana monilla alalle sopivilla messuilla ja koulutuksissa. Kaikki sisäilmainfopisteessä jaettava materiaali, kuten myös kansalaisneuvonta, on maksutonta.

Sisäilmainfo

Vanhustyön keskusliiton korjausneuvojat ovat apuna +65-vuotiaalle väestölle asuntojen muutostöitä koskevissa kysymyksissä. Neuvojat avustavat remonttitarpeiden kartoittamisessa, suunnittelussa, avustusten hakemisessa ja tarvittaessa myös muutostyöt suorittavan urakoitsijan etsimisessä. Korjausneuvonta on maksutonta, mutta remontin asiakas maksaa itse. Mahdolliset avustukset kattavat osan kustannuksista.

Korjausneuvojien yhteystiedot ja lisätiedot

Keskusliiton Kotiturva-hanke edistää teknologian käyttöönottoa ja hyödyntämistä ikääntyneiden ihmisten arjessa.

Vanhustyön keskusliitto

Sisäilmaan liittyvissä asioissa asukkaan apuna:

• Osakkeenomistajan kannattaa ottaa yhteys ensin taloyhtiön isännöitsijään tai muuhun kiinteistöstä vastaavaan henkilöön.
  • Omakotitalon omistajaa neuvoo kuntotarkastuksia tekevät tahot (esim. insinööritoimistot).
  • Asunnonostajan tulee tehdä reklamaatio korvausvaateineen myyjälle heti virheen havaittuaan. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti ja sen laatimisessa kannattaa konsultoida asianajajaa.
  • Vuokralaisen kannattaa ottaa yhteys ensin vuokranantajaan.
  • Jos ongelma ei selviä, seuraavaksi kannattaa kääntyä kunnan viranomaisen puoleen: terveys- ja rakennusvalvonta sekä kuluttajaneuvonta.

Sisäilmaan liittyvissä asioissa työpaikalla:

• Keskustele ensin esimiehesi kanssa. Esimiehen tehtävä on välittää tieto isännöitsijälle tai muulle kiinteistöstä vastaavalle henkilölle.
  • Työterveyshuolto tukee.
  • Hankalissa tilanteissa voi ottaa yhteyttä Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen tarkastajaan (aiemmin: työsuojelupiiri).

Hometalopuhelin

"Samalla kun olen jakanut tarinaani muille, olen käsitellyt omaa sairauttani", Hengitysliiton vertaistoiminnassa mukana oleva Ari kertoo uudessa podcastissa.

Vertaiset ovat oman sairauskokemuksensa asiantuntijoita. "En ole terveydenhuollon ammattilainen, mutta minä voin jakaa arjen vinkkejä muille. Ei ole varmaa, toimivatko minun vinkkini, mutta niistä saattaa aueta uusia näkökulmia", Ari sanoo.

Helena kertoo: "Hengitysliiton vertaistoiminnan avulla sain tietää, että jossakin on joku toinen ihminen, jolla on samanlainen elämäntilanne."

Kuuntele YouTubesta Arin ja Helenan keskustelu: https://bit.ly/2RSU1xJ. Voit kuunnella podcastin eli äänitiedoston millä tahansa laitteella, jossa on internetyhteys.

Kuuntele samalla aikaisemmat 3 podcastia, jotka kertovat vertaiskokemuksesta naisen näkökulmasta. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita. Lue lisää vertaistoiminnasta:

"Minä olen sitkiä ihiminen."Pitkäaikaissairaus on opettanut paitsi sitkeyttä, myös armollisuutta itseä kohtaan, Elisa kertoo Hengitysliiton podcastissa.

Hengitysliiton 3-osainen kuuntelusarja kertoo naisen elämästä sairauden kanssa:
    Miten kehon muutokset vaikuttavat naiseuteen? Muuttaako sairaus vahvemmaksi? Mikä auttaa vaikeina hetkinä, kun happi meinaa loppua?

Hengitysliiton Minä, nainen -kuuntelusarjassa eli podcastissa kolmikymppiset Elisa ja Pirkko keskustelevat 64-vuotiaan Eevan kanssa naisen elämästä pitkäaikaissairauden kanssa. Keskustelijat ovat Hengitysliiton kouluttamia kokemustoimijoita.

Kuuntele kaikki 3 podcastia Hengitysliiton YouTube-kanavalla: https://bit.ly/2Lv1KAR
    Podcastit ovat äänitiedostoja, joita voi kuunnella millä tahansa älylaitteella.