Tukea ja lisätietoa

Hengitysliitto tukee monella tapaa korjausneuvontaan liittyvissä asioissa:
  • Soita sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen 020 757 5181 ma−to klo 9−15. Korjausneuvojamme neuvovat maksutta homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä. Jos numero on varattu, puhelu ohjautuu vastaajan, johon voit jättää viestin.
  • Korjausneuvojamme pitävät oppitunteja ja luentoja mm. hengitysyhdistysten ja yhteistyökumppaneidemme tilaisuuksissa sekä oppilaitoksissa, esim. rakennus- ja terveysalan ammattilaisille. Haluatko korjausneuvojan vierailemaan tilaisuuteesi? Ota yhteys neuvontapuhelimen kautta.

Suosituimmat luennot:

• Sisäilma haltuun siivouksesta remonttiin!
  • Miksi Suomi homehtuu?
  • Sisäilmatohtorin vastaanotto

Muista myös Hengitysliiton julkaisemat oppaat ja www.hometalkoot.fi –verkkosivut.

Teemme yhteistyötä Sisäilmayhdistyksen kanssa ja olemme tavattavissa useilla messuilla myös Sisäilma-infopisteissä. Tule tapaamaan meitä livenä:

• 14. – 15.4.2018, Kevät messut & Kirsi, Messukeskus, Helsinki (Sisäilmainfopiste)

Sisäilmainfopiste on alan järjestöjen yhteinen neuvontakanava kuluttajille. Sisäilmainfopiste on vuosittain mukana monilla alalle sopivilla messuilla ja koulutuksissa. Kaikki sisäilmainfopisteessä jaettava materiaali, kuten myös kansalaisneuvonta, on maksutonta.

Sisäilmainfo

Vanhustyön keskusliiton korjausneuvojat ovat apuna +65-vuotiaalle väestölle asuntojen muutostöitä koskevissa kysymyksissä. Neuvojat avustavat remonttitarpeiden kartoittamisessa, suunnittelussa, avustusten hakemisessa ja tarvittaessa myös muutostyöt suorittavan urakoitsijan etsimisessä. Korjausneuvonta on maksutonta, mutta remontin asiakas maksaa itse. Mahdolliset avustukset kattavat osan kustannuksista.

Korjausneuvojien yhteystiedot ja lisätiedot

Keskusliiton Kotiturva-hanke edistää teknologian käyttöönottoa ja hyödyntämistä ikääntyneiden ihmisten arjessa.

Vanhustyön keskusliitto

Sisäilmaan liittyvissä asioissa asukkaan apuna:

• Osakkeenomistajan kannattaa ottaa yhteys ensin taloyhtiön isännöitsijään tai muuhun kiinteistöstä vastaavaan henkilöön.
  • Omakotitalon omistajaa neuvoo kuntotarkastuksia tekevät tahot (esim. insinööritoimistot).
  • Asunnonostajan tulee tehdä reklamaatio korvausvaateineen myyjälle heti virheen havaittuaan. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti ja sen laatimisessa kannattaa konsultoida asianajajaa.
  • Vuokralaisen kannattaa ottaa yhteys ensin vuokranantajaan.
  • Jos ongelma ei selviä, seuraavaksi kannattaa kääntyä kunnan viranomaisen puoleen: terveys- ja rakennusvalvonta sekä kuluttajaneuvonta.

Sisäilmaan liittyvissä asioissa työpaikalla:

• Keskustele ensin esimiehesi kanssa. Esimiehen tehtävä on välittää tieto isännöitsijälle tai muulle kiinteistöstä vastaavalle henkilölle.
  • Työterveyshuolto tukee.
  • Hankalissa tilanteissa voi ottaa yhteyttä Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen tarkastajaan (aiemmin: työsuojelupiiri).

Hometalopuhelin

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: