Tukea ja lisätietoa

Hengitysliitto tukee monella tapaa korjausneuvontaan liittyvissä asioissa:
  • Soita sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen 020 757 5181 ma−to klo 9−15. Korjausneuvojamme neuvovat maksutta homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä. Jos numero on varattu, puhelu ohjautuu vastaajan, johon voit jättää viestin.
  • Korjausneuvojamme pitävät oppitunteja ja luentoja mm. hengitysyhdistysten ja yhteistyökumppaneidemme tilaisuuksissa sekä oppilaitoksissa, esim. rakennus- ja terveysalan ammattilaisille.
    • Suosituimmat luennot:
    • Sisäilma haltuun siivouksesta remonttiin!
    • Miksi Suomi homehtuu?
    • Sisäilmatohtorin vastaanotto
    • Katso tästä, missä tapahtumissa korjausneuvojat ovat syksyllä 2017.
    • Haluatko korjausneuvojan vierailemaan tilaisuuteesi? Ota yhteys neuvontapuhelimen kautta.

Muista myös Hengitysliiton julkaisemat oppaat ja www.hometalkoot.fi –verkkosivut.

Vanhustyön keskusliiton korjausneuvojat ovat apuna +65-vuotiaalle väestölle asuntojen muutostöitä koskevissa kysymyksissä. Neuvojat avustavat remonttitarpeiden kartoittamisessa, suunnittelussa, avustusten hakemisessa ja tarvittaessa myös muutostyöt suorittavan urakoitsijan etsimisessä. Korjausneuvonta on maksutonta, mutta remontin asiakas maksaa itse. Mahdolliset avustukset kattavat osan kustannuksista.

Korjausneuvojien yhteystiedot ja lisätiedot

Keskusliiton Kotiturva-hanke edistää teknologian käyttöönottoa ja hyödyntämistä ikääntyneiden ihmisten arjessa.

Vanhustyön keskusliitto

Sisäilmaan liittyvissä asioissa asukkaan apuna:

• Osakkeenomistajan kannattaa ottaa yhteys ensin taloyhtiön isännöitsijään tai muuhun kiinteistöstä vastaavaan henkilöön.
  • Omakotitalon omistajaa neuvoo kuntotarkastuksia tekevät tahot (esim. insinööritoimistot).
  • Vuokralaisen kannattaa ottaa yhteys ensin vuokranantajaan.
  • Jos ongelma ei selviä, seuraavaksi kannattaa kääntyä kunnan viranomaisen puoleen: terveys- ja rakennusvalvonta sekä kuluttajaneuvonta.

Sisäilmaan liittyvissä asioissa työpaikalla:

• Keskustele ensin esimiehesi kanssa. Esimiehen tehtävä on välittää tieto isännöitsijälle tai muulle kiinteistöstä vastaavalle henkilölle.
  • Työterveyshuolto tukee.
  • Hankalissa tilanteissa voi ottaa yhteyttä Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueen tarkastajaan (aiemmin: työsuojelupiiri).