koivu siitepöly
Julkaistu: 19.4.2023
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysLiikuntaUlkoilma

Älä luovu liikunnasta siitepölyaikana

Saapuva kevät tuo tullessaan siitepölystä oireileville tutut vaivat: nenä kutiaa, aivastuttaa ja silmiä kirvelee. Siitepöly on hyvä ottaa huomioon, mutta liikkumista ei sen vuoksi kannata lopettaa. Hyvä fyysinen kunto helpottaa hengityssairaan elämää ja auttaa jaksamaan arjessa.

Ulkoilua voi suunnitella etukäteen ja käyttää hengityssuojainta pahimman pöllytyksen välttämiseksi. Sateen jälkeen siitepölyä on vähemmän ilmassa, kuivuus ja tuuli puolestaan pöllyttävät lisää. Puiden siitepölyä on runsaimmin ilmassa iltapäivällä, marunoiden taas aamu- ja keskipäivällä. Siitepölytiedotuksia voi seurata esimerkiksi televisiosta, lehdistä ja verkosta.

Pahimpana siitepölyaikana ulkona liikkumista kannattaa harkita, mutta onneksi mielekästä liikuntaa voi harrastaa sisälläkin! Hengitysliiton Virkeyttä viideltä -jumpat jatkuvat keskiviikkoisin aina kesäkuulle saakka. Hengitysliiton Youtube-kanavalta puolestaan löytyy monipuolisesti ohjattuja jumppavideoita, joita voi tehdä juuri silloin kun itselle sopii.

Ilmastonmuutos lisää siitepölykauden pituutta ja siitepölyn määrää. Lue Hengitysliiton sää- ja ilmastoriskiohjelmasta lisää ilmastonmuutoksen ja terveyden välisistä yhteyksistä.