Julkaistu: 18.9.2023
UutisetHengitysterveysLiikunta

Liikunta ja hengitysharjoitukset voivat parantaa astmaa sairastavien keuhkojen toimintaa

Astmaa sairastavat aikuiset voivat mahdollisesti tehostaa keuhkojensa toimintaa muun muassa hengitysharjoitusten ja joogan avulla.

2 200 potilaan terveystiedoista koostuvan analyysin tulosten mukaan hengitys- ja rentoutusharjoitukset, aerobinen liikunta sekä jooga paransivat astmaa sairastavilla aikuisilla uloshengityksen sekuntikapasiteettia verrattuna kontrolliryhmiin, jotka saivat vain tavanomaista hoitoa.

Suurimmat vaikutukset havaittiin ryhmissä, jotka tekivät joogaharjoituksia tai hengitysharjoitusten ja aerobisen liikunnan yhdistelmiä. Hyödyt näkyivät myös keuhkotoiminnan mittauksissa, mutta ryhmien välillä oli vaihtelua. Analyysin tulokset julkaistiin Annals of Medicine -lehdessä ja aiheesta uutisoi ensin Duodecim.

Sairastitpa astmaa tai et, liikunta tekee hyvää. Hengitysliitto järjestää kaikille avoimia, maksuttomia etäjumppatuokioita aina keskiviikkoisin. Luvassa on esimerkiksi Asahia, kasvojoogaa, hengitysharjoituksia ja pilatesta. Lue lisää ja katso ohjeet osallistumiseen.

Hengitysliiton Youtube-kanavalta löydät ohjattuja liikuntaharjoituksia sekä hengitysharjoituksia. Tutustu myös Virkeyttä ja voimaa -liikunnan vinkkivihkoon, josta löydät hauskoja liikuntaohjeita vuoden jokaiselle kuukaudelle