Sauvakävelijä kävelylenkillä. Kuva on rajattu niin, että kuvassa näkyy vain kävelysauvat ja kävelijän kädet.
Julkaistu: 15.4.2024
UutisetHengityssairaudetLiikunta

Vinkkejä uniapneaa sairastavan liikuntaneuvontaan

Uniapneaa sairastavan liikuntaneuvonnan muistilista täydentää muiden sairauskohtaisten muistilistojen kokonaisuutta, jonka UKK-instituutti on laatinut muiden järjestöjen kanssa.

Hengitysliitto ja UKK-instituutti ovat tehneet yhteistyössä uniapneaa sairastavan liikuntaneuvonnan muistilistan, jota liikunta- ja elintapaneuvonnan ammattilaiset voivat hyödyntää työssään.

– Uniapneaa sairastavan liikuntaneuvonnan muistilistan tarkoitus on antaa käytännönläheistä tietoa ammattilaisille muun muassa liikunnan hyödyistä ja vaikutuksista osana omahoitoa, kertoo liikunnan asiantuntija ja Unilukkarit-hankkeen vastaava Mika Nurminen.

Muistilistaan pääset tutustumaan UKK-instituutin sivuilla.

– Sairauskohtaisesta muistilistasta on helppo katsoa asiat, jotka tulisi huomioida liikuntaneuvonnassa, Nurminen toteaa.

Hengitysliitto on Unilukkarit-hankkeen puitteissa tehnyt listasta myös oman lyhyemmän versionsa ammattilaisten työn tueksi. Tutustu listaan tästä.