Hengityssairauksien tutkimussäätiö

Hengityssairauksien tutkimussäätiö (HES, The Research Foundation of the Pulmonary Diseases) tukee hengityssairauksiin liittyvää tieteellistä tutkimustyötä. Apurahoja myönnetään hengityssairauksien ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen liittyviin tutkimushankkeisiin.

HES-säätiön tukemissa tutkimushankkeissa pääpaino on soveltavan tutkimuksen hankkeissa, jotka tuovat lisätietoa hengityssairauksista ja hengitysterveydestä. Tutkimukset ovat pääosin väitöskirjatutkimuksia. Säätiön yksittäiselle tutkijalle kohdistaman apurahan suuruus on ollut alle 20 000 euroa. Jatkossa on tarkoitus tukea myös pitempikestoisia tutkimuksia, joissa apuraha voi olla suurempi.

HES-säätiön tukemat tutkimukset kattavat kaikki hengityssairaudet. Tärkeitä kohteita ovat keuhkoahtaumatautiin sekä kosteus- ja homeongelmiin liittyvät tutkimukset. Säätiössä tuetaan erityisesti kuntoutukseen ja harvinaisiin hengityssairauksiin liittyvää tutkimusta. Apurahoja voi hakea 1.2.2018 alkaen. Hakemus on tehtävä 28.2.2018 mennessä. Sähköinen hakemuslomake ja lisätiedot löytyvät HES-säätiön -sivuilta. www.hes-saatio.fi

Hengityssairauksien tutkimussäätiö

Kysy lisää:

Sari Mäki, sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija
etunimi.sukunimi@hengitysliitto.fi

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: