Ilmaa puhdistavat suojaimet

Ilmaa puhdistavia suodattimia on kahdenlaisia: pölyn- ja puhallinsuojaimia.

Pölynsuojaimet ovat hengityssuojaimia, joita voi käyttää moneen tarkoitukseen. Pölynsuojaimissa saattaa myös olla uloshengitysventtiili, jonka tarkoitus on keventää uloshengitystä.

Moottoroidut hengityksensuojaimet eli puhallinsuojaimet koostuvat vyötärölle kiinnitettävästä puhdistinyksiköstä, letkusta ja kasvo-osasta, johon laite puhaltaa suodatettua ilmaa.

Moottoroidun hengityssuojaimen etuna verrattuna perinteisiin suodattaviin suojaimiin on hengitysvastuksen puuttuminen. Esim. kemikaaliyliherkät ovat joskus hyötyneet niistä.

Kun valitset henkilökohtaista suodatinlaitetta, mieti mihin sitä tarvitset eli käyttötarkoitus: osa suodattimista on tarkoitettu pelkästään pölyn suodattamiseen, osa on myös kaasumaisia epäpuhtauksia suodattavia yhdistelmäsuodattimia. Myös suodattimien vaihdosta ja saatavuudesta kannattaa ottaa selvää. Valmistajien verkkosivuilta löytyy usein tarkemmat kemikaalilistat ja tietopankki, josta saa ohjeet oikeanlaisen suodattimen hankintaan

Valmistajat ja jälleenmyyjät ovat antaneet suodatinsuosituksia eri epäpuhtauksille (ks. alla olevat taulukot). Puhallinsuojaimille ilmoitetaan suojauskertoimet, jotka kattavat koko laitteen osineen, ei pelkkää suodatinta. FF-etuliite tarkoittaa, että koko suojain on suodatin kiinnitysnauhoja lukuun ottamatta (Filtering Facepiece). Kaasunsuodattimien kohdalla esiintyvät luokat I-III kuvaavat aktiivihiilen määrää suodattimessa. Lisäksi saatavilla on erikoissuodattimia, jotka on varustettu omilla kirjainyhdistelmillä: esim. P3-pölynsuodatus vastaa tulo- ja poistoilmasuodattimissa HEPA-tason suodatusta.

Taulukko 1. Pölynsuodattimien pääluokat

Luokka Läpi menevien hiukkasten määrä enintään​
P1​ 20 %​
P2 6 %​
P3 2 % (reunavuoto otettu huomioon)​

Taulukko 2. Kaasusuodattimien tyypit

​Luokka Tunnusväri Käyttöalue
A​ ruskea orgaaniset kaasut, höyryt
B ​harmaa ​epäorgaaniset kaasut, höyryt
E ​keltainen happamat kaasut, höyryt
K vihreä ammoniakki ja sen yhdisteet

Taulukko 3. Kaasusuodattimien suodatusluokat

Luokka Käyttöalue
I pieni kapasiteetti (enintään 1000 ppm)
II keskisuuri kapasiteetti (5000 ppm)
III ​suuri kapasiteetti (10 000 ppm)

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

Osallistu Pieni eleen vaalittomaan keräykseen. Keräys järjestetään maakuntavaalien suunniteltuna ajankohtana 17.-28.10., vaikka vaalit siirtyivätkin keväälle. Vaalittomalla keräyksellä Pieni ele muistuttaa, että lahjoittaminen onnistuu muutenkin kuin käteisenä keräyslippaaseen. https://bit.ly/2CTMxWw

Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Oivallus, ettei tarvitse selvitä kaikesta yksin, monet muutkin ovat kulkeneet samaa polkua aiemmin. Vertaistoiminta luo uskoa tulevaan, siihen, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta olemassa jokaiselle. Vertaisuuden voima on kuin tulitikun raapaisusta syntynyt pieni lepattava liekki, joka palautti toivoa elämään. Hengitysliitto kiittää tämän kirjoituksen myötä kaikkia vertaistoimijoita ja toivottaa oikein hyvää kansainvälistä #vertaistuenpäivä'ä:: https://bit.ly/2yq48kQ

Hengitysliitto muistuttaa Asunnottomien yön alla, että sisäilmasta oireilu ja sairastaminen ovat asunnottomuuden riskitekijä. Sisäilmasta sairastavat asunnottomat ovat asunnottomuuden erityisryhmä, joka tunnistetaan vielä huonosti. Sisäilmasta oireilusta juurensa juontavaan asunnottomuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaasti kuntatason ennaltaehkäisevillä ja auttavilla palveluilla.