Ilmaa puhdistavat suojaimet

Ilmaa puhdistavia suodattimia on kahdenlaisia: pölyn- ja puhallinsuojaimia.

Pölynsuojaimet ovat hengityssuojaimia, joita voi käyttää moneen tarkoitukseen. Pölynsuojaimissa saattaa myös olla uloshengitysventtiili, jonka tarkoitus on keventää uloshengitystä.

Moottoroidut hengityksensuojaimet eli puhallinsuojaimet koostuvat vyötärölle kiinnitettävästä puhdistinyksiköstä, letkusta ja kasvo-osasta, johon laite puhaltaa suodatettua ilmaa.

Moottoroidun hengityssuojaimen etuna verrattuna perinteisiin suodattaviin suojaimiin on hengitysvastuksen puuttuminen. Esim. kemikaaliyliherkät ovat joskus hyötyneet niistä.

Kun valitset henkilökohtaista suodatinlaitetta, mieti mihin sitä tarvitset eli käyttötarkoitus: osa suodattimista on tarkoitettu pelkästään pölyn suodattamiseen, osa on myös kaasumaisia epäpuhtauksia suodattavia yhdistelmäsuodattimia. Myös suodattimien vaihdosta ja saatavuudesta kannattaa ottaa selvää. Valmistajien verkkosivuilta löytyy usein tarkemmat kemikaalilistat ja tietopankki, josta saa ohjeet oikeanlaisen suodattimen hankintaan

Valmistajat ja jälleenmyyjät ovat antaneet suodatinsuosituksia eri epäpuhtauksille (ks. alla olevat taulukot). Puhallinsuojaimille ilmoitetaan suojauskertoimet, jotka kattavat koko laitteen osineen, ei pelkkää suodatinta. FF-etuliite tarkoittaa, että koko suojain on suodatin kiinnitysnauhoja lukuun ottamatta (Filtering Facepiece). Kaasunsuodattimien kohdalla esiintyvät luokat I-III kuvaavat aktiivihiilen määrää suodattimessa. Lisäksi saatavilla on erikoissuodattimia, jotka on varustettu omilla kirjainyhdistelmillä: esim. P3-pölynsuodatus vastaa tulo- ja poistoilmasuodattimissa HEPA-tason suodatusta.

Taulukko 1. Pölynsuodattimien pääluokat

Luokka Läpi menevien hiukkasten määrä enintään​
P1​ 20 %​
P2 6 %​
P3 2 % (reunavuoto otettu huomioon)​

Taulukko 2. Kaasusuodattimien tyypit

​Luokka Tunnusväri Käyttöalue
A​ ruskea orgaaniset kaasut, höyryt
B ​harmaa ​epäorgaaniset kaasut, höyryt
E ​keltainen happamat kaasut, höyryt
K vihreä ammoniakki ja sen yhdisteet

Taulukko 3. Kaasusuodattimien suodatusluokat

Luokka Käyttöalue
I pieni kapasiteetti (enintään 1000 ppm)
II keskisuuri kapasiteetti (5000 ppm)
III ​suuri kapasiteetti (10 000 ppm)

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

• Facebook : 2055522307809631

Kuntoutusverkosto KUVE on huolissaan kuntoutuksen tulevaisuudesta sote-uudistuksessa. Julkisuuteen on välittynyt viestejä siitä, että lääkinnällisen kuntoutuksen järjestämisvastuuta oltaisiin siirtämässä Kelalta maakuntiin ottamatta kaikilta osin huomioon kuntoutuskomitean mietinnössä esitettyjä asiantuntijanäkemyksiä.

• Facebook : 2055494467812415

Varhaislapsuuden kodin kosteusvaurio voi lisätä lapsen matala-asteista tulehdusta, mutta vaikutus ei näyttäisi olevan pysyvä, todetaan THL:n tutkimuksessa. Niin tai näin, kosteusvaurioille altistuminen on joka tapauksessa saatava loppumaan. Ja tähän on yksinkertainen resepti: rakennukset on korjattava kuntoon ja asukkailla on oltava mahdollisuus puhtaisiin väistötiloihin.

• Facebook : 2055380104490518

Hengitysliitto kerää varoja neuvoloille tarkoitettujen häkämittareiden hankkimiseksi. Mittareiden avulla voidaan seurata odottavien ja synnyttäneiden äitien ja vauvojen elimistön häkäpitoisuuksia. Näin kehitykselle haitalliset riskit voidaan havaita ja puuttua niihin jo ennakoon. Voit osallistua arpajaisiin verkossa: