Ilmaa puhdistavat suojaimet

Ilmaa puhdistavia suodattimia on kahdenlaisia: pölyn- ja puhallinsuojaimia.

Pölynsuojaimet ovat hengityssuojaimia, joita voi käyttää moneen tarkoitukseen. Pölynsuojaimissa saattaa myös olla uloshengitysventtiili, jonka tarkoitus on keventää uloshengitystä.

Moottoroidut hengityksensuojaimet eli puhallinsuojaimet koostuvat vyötärölle kiinnitettävästä puhdistinyksiköstä, letkusta ja kasvo-osasta, johon laite puhaltaa suodatettua ilmaa.

Moottoroidun hengityssuojaimen etuna verrattuna perinteisiin suodattaviin suojaimiin on hengitysvastuksen puuttuminen. Esim. kemikaaliyliherkät ovat joskus hyötyneet niistä.

Kun valitset henkilökohtaista suodatinlaitetta, mieti mihin sitä tarvitset eli käyttötarkoitus: osa suodattimista on tarkoitettu pelkästään pölyn suodattamiseen, osa on myös kaasumaisia epäpuhtauksia suodattavia yhdistelmäsuodattimia. Myös suodattimien vaihdosta ja saatavuudesta kannattaa ottaa selvää. Valmistajien verkkosivuilta löytyy usein tarkemmat kemikaalilistat ja tietopankki, josta saa ohjeet oikeanlaisen suodattimen hankintaan

Valmistajat ja jälleenmyyjät ovat antaneet suodatinsuosituksia eri epäpuhtauksille (ks. alla olevat taulukot). Puhallinsuojaimille ilmoitetaan suojauskertoimet, jotka kattavat koko laitteen osineen, ei pelkkää suodatinta. FF-etuliite tarkoittaa, että koko suojain on suodatin kiinnitysnauhoja lukuun ottamatta (Filtering Facepiece). Kaasunsuodattimien kohdalla esiintyvät luokat I-III kuvaavat aktiivihiilen määrää suodattimessa. Lisäksi saatavilla on erikoissuodattimia, jotka on varustettu omilla kirjainyhdistelmillä: esim. P3-pölynsuodatus vastaa tulo- ja poistoilmasuodattimissa HEPA-tason suodatusta.

Taulukko 1. Pölynsuodattimien pääluokat

Luokka Läpi menevien hiukkasten määrä enintään​
P1​ 20 %​
P2 6 %​
P3 2 % (reunavuoto otettu huomioon)​

Taulukko 2. Kaasusuodattimien tyypit

​Luokka Tunnusväri Käyttöalue
A​ ruskea orgaaniset kaasut, höyryt
B ​harmaa ​epäorgaaniset kaasut, höyryt
E ​keltainen happamat kaasut, höyryt
K vihreä ammoniakki ja sen yhdisteet

Taulukko 3. Kaasusuodattimien suodatusluokat

Luokka Käyttöalue
I pieni kapasiteetti (enintään 1000 ppm)
II keskisuuri kapasiteetti (5000 ppm)
III ​suuri kapasiteetti (10 000 ppm)

Todennäköisesti terveyttä edistävä vaikutus

• Facebook : 2407519885943203

Iho kutisee, silmiä kirvelee, limakalvot kuivuvat ja hengitysteitä ärsyttää. Ollaan tultu Suomessa vuodenaikaan, jossa ulkoilma ja siten myös sisäilma, alkavat kuivua. Kuivalla säällä asunnon sisäilman kosteuspitoisuuden säätelyn merkitys kasvaa. Asunnon kosteutta voi säädellä muun muassa laskemalla sisäilman lämpötilaa ja parantamalla asunnon ilmanvaihtoa. Lue tarkemmat ohjeet Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkisen blogikirjoituksesta.

Jokainen voi itse vaikuttaa siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Polttotapahtuman kriittisin vaihe päästöjen kannalta on syttyminen ja palamisen alkuvaihe. Sytyttämällä oikein voit siis helposti vaikuttaa poltosta aiheutuvien päästöjen määrään. Näin sytytät oikein:

- Tarkista ennen tulen tekemistä, että tuhka on poistettu asianmukaisesti, ja pellit ovat auki.
    - Lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä.
    - Aseta isot puut alle, pienemmät päälle, ja ylimmäksi sytykkeet.
    - Jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta.
    - Huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa.

• Facebook : 2407082829320242

Vuoden viimeisessä Hengitys-lehdessä on teemana keuhkoahtaumatauti. Lue lehdestä myös kattava tietopaketti ravinnon vaikutuksesta aivojesi terveyteen, perehdy videopalvelu YouTuben alkeisiin ja katso, minkälaisia työkaluja HJK Oy:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti tarjoaa menestykseen. Lue lisää: https://bit.ly/2GpEyDd

Ilotulitteiden aiheuttamat lyhytaikaisetkin korkeat pienhiukkaspitoisuudet voivat aiheuttaa oireiden pahenemista hengitys- ja sydänsairauksia sairastaville sekä haittaa herkille väestöryhmille. Hengitysliitto kehottaa allekirjoittamaan Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteen, jonka tavoitteena on, että siirtymäajan jälkeen ilotulituksia saavat järjestää vain ammattilaiset. https://bit.ly/2Gk07VD