Paksuihin talvivaatteisiin pukeutunut nainen.

Astma

Tietoa astmasta, sen oireista ja diagnoosista sekä toimintaohjeita astman hoitoon.

Astma on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdussairaus.

Astman taustatekijät ovat yksilöllisiä, ja astma voi puhjeta missä iässä tahansa. Astman syytä ei tunneta, mutta astman puhkeaminen liittyy usein ympäristön ärsykkeisiin tai pitkittyneeseen hengitystietulehdukseen. Astmaa sairastaa joka kymmenes aikuisikäinen suomalainen.

Astmaa sairastava saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille. Astman hoito perustuu astmatulehdusta hoitavaan lääkitykseen ja hyvään omahoitoon. Niiden tavoitteena on arjen oireettomuus.

Astmataipumus on elinikäinen, mutta sairauden kanssa on mahdollista elää täysipainoista elämää. Suuri osa astmaa sairastavista voi saavuttaa hyvän hoitotasapainon oikealla lääkityksellä ja järkevillä elämäntavoilla.

Astman ensimmäisiä oireita ovat pitkittynyt yskä, limannousu ja hengenahdistus. Astmaa sairastava saa helposti hengitysoireita, koska tulehtunut ja turvonnut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille. Lievässä ja alkavassa astmassa keuhkojen toiminta on suurimman osan ajasta normaalia ja oireita esiintyy vain ajoittain.

Vaikeassa tai hoitamattomassa astmassa oireilu on runsasta ja keuhkoputkien ahtautuminen voi olla pysyvää ja osin palautumatonta.

Oireilua yksilöllisesti pahentavia ärsykkeitä ovat

• hengitysteiden virusinfektiot
  • rasitus
  • kylmä ilma
  • allergeenit
  • voimakkaat tuoksut
  • tupakansavu
  • ilman epäpuhtaudet, pölyt ja käryt.
Mainos: Oireileeko astmasi hyvästä lääkehoidosta huolimatta? Lue lisää vaikeaastma.fi

Osallistu kevätkeräykseen 2024

Pienikin lahjoitus on tärkeä ja helpottaa hengityssairaan arkea. Kiitos avustasi.

Opas astmaa sairastavalle

Tutustu Hengitysliiton Astma-oppaaseen.