Rekommenderade fysiska aktiviteter

Det viktigaste är att röra sig regelbundet och bli andfådd.

Vattenträning är lämplig för vissa personer med andningssjukdomar, eftersom vatten ger möjlighet att andas fuktig och varm luft i simhallar.

Dessutom hjälper vattentrycket till att andas och ger ett lämpligt motstånd. Å andra sidan kan vissa också tycka att vattnets motstånd är obehagligt.

Vattenträning rekommenderas inte vid infektionskänslig lungsjukdom.

Fördelen med käppgympa är den låga tröskeln för start och mångsidiga rörelser. Med käppgympa kan du enkelt förbättra bröstryggens rörlighet och göra andningen mer effektiv.

Käppen är inte nödvändig, men den hjälper till att hitta rätt rörelsebana. Käppen kan användas både vid träning och som kvastskaft.

Håll käppen lätt, låt axlarna vara avslappnade och andas i jämn takt under rörelserna.

Du hittar en video med käppgympa på Andningsförbundets Youtube-kanal (på finska).

Övningarna är lämpliga för personer i alla åldrar och olika konditionstillstånd.

Videon visar 10 effektiva rörelser som utvecklar bröstkorgens rörlighet och muskelstyrkan i benen.

Fysiska aktiviteter som övar upp uthålligheten är till exempel:

  • rask promenad
  • stavgång
  • simning
  • cykling
  • dans
  • skidåkning
  • joggning.

Man bör sikta på att gå 10 000 steg per dag. En person med kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) kan förlänga sin livstid med flera år redan med 6000 dagliga steg.

I Finland är naturen nära oss alla. Vi behöver ofta inte anstränga oss särskilt mycket för att ta oss ut i naturen.

Det lönar sig att röra sig ute i naturen på grund av dess välgörande effekter. Motion i naturen är av stor betydelse för personer med andningssjukdomar, eftersom att vara i naturen ökar immunförsvaret genom att stimulera kroppens försvarssystem.

För att försvaret ska fungera effektivt behöver det ständig stimulans. . När vi sticker händerna i myllan, plockar bär eller svamp utsätter vi oss för naturens egna mikrober. Detta ökar skyddet mot inflammationer.

Personer med nedsatt rörlighet kan också röra sig i naturen, till exempel med hjälpmedel. Hjälpmedel finns bland annat på lokala hjälpmedelscentraler. 

Naturen är känd för att ha många välgörande effekter. Därför kan naturen kallas ett må-bra-apotek.

Att vara ute i naturen har bl.a. följande effekter:

  • minskar stressen
  • sänker blodtrycket och hjärtfrekvensen
  • förbättrar uppmärksamheten
  • ökar immunförsvaret
  • lindrar smärtförnimmelser
  • förbättrar sömnkvaliteten
  • förbättrar sinnesstämningen.

Andas och bli andfådd

En guide till säker träning för andningssjuka.