Lokalföreningar

Andningsförbundet har 85 lokala andningsföreningar och 2 nationella föreningar: Personer som insjuknat av inomhusluft och föreningen Suomen CF-yhdistys. Förbundet har sammanlagt nästan 30 000 medlemmar. De enskilda medlemmarna ansluter sig alltid som medlemmar till andningsföreningen.

På sina egna orter erbjuder andningsföreningarna mångsidiga aktiviteter och tjänster, t.ex.

• Stöd av likställda: olika slags kamratgrupper och -möten
  • Medlemskvällar, klubbar och utflykter
  • Motionsgrupper och -evenemang för barn och vuxna
  • Distribution av kunskap: publikföreläsningar och -evenemang, guider, rådgivning och undervisning
  • Mätning av lungfunktion
  • Stöd för befrämjande av rökfrihet: stöd vid avgiftning samt läroanstaltsbesök
  • Samarbete med hälsovården och andra organisationer
  • Utövande av inflytande på lokal nivå och intressebevakning.
  • Andningsförbundet stödjer andningsföreningarnas verksamhet genom att producera kunskap och olika slags stödtjänster.

Hengitysliiton mobiilijäsenpalvelu Mopsin kautta saat puhelimesi näytölle muistutuksen Hengitysliiton tulevista tapahtumista. Mopsin jäseneduista löydät myös Tuija Rantamaan MediYoga-verkkointensiivikurssin, joka sisältää kymmenen tunnin mittaista MediYoga-harjoituskertaa. Mopsista löydät niin yhdistyksen kuin liitonkin jäsenedut ja tapahtumat. Mopsin avulla voit myös soittaa Hengitysliiton palvelupuhelimiin helposti, vaikka matkan päältä. Lisäksi Mopsissa luet näppärästi liiton uutiset, päivität jäsentietosi sekä kerrot meille toiveesi, ideasi tai palautteesi. Lue lisää ja katso latausohjeet täällä: https://bit.ly/2GX8THD

• Facebook : 2509529719075552

Sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelin palvelee tiistaisin klo 9−12 ja torstaisin klo 16−19 numerossa 044 407 7010. Vertaispuhelin tarjoaa sisäilmasta sairastuneille ja siitä oireileville sekä heidän läheisilleen tukea sisäilmasairauden kanssa elämiseen. Vertaispuhelimessa päivystävät liiton kouluttamat vapaaehtoiset.

Kiinnostaako vapaaehtoistyö? Hae päivystäjäksi sisäilmasta sairastuneiden vertaispuhelimeen: https://bit.ly/2Bjkopt