Organisationsarbete

Andningsförbundet ingår i social- och hälsoorganisationernas gemensamma takorganisation SOSTE rf, inom vars ram man påverkar bl.a. kommande reformer tillsammans med andra organisationer.

Därutöver utförs mycket organisationssamarbete bl.a. i NCD-nätverket för icke smittsamma sjukdomar och i Ett rökfritt Finland-nätverket.

Andningsförbundet medverkar i nätverket Harvinaiset, det riksomfattande samarbetsnätverket för social- och hälsovårdsorganisationer som arbetar för sällsynta sjukdomar och som inledde sin verksamhet år 1995. Målet med verksamheten i Harvinaiset-nätverket är att förbättra ställningen för de som lider av sällsynta sjukdomar samt för deras närstående i Finland, identifiera och lyfta fram de utmaningar och aspekter som har med sällsyntheten att göra, förbättra samarbetet bland sina medlemmar samt även mellan förbundet och andra allmännyttiga föreningar, andra samfund, myndigheter, det offentliga servicesystemet och forskare samt stärka sina medlemmars verksamhetsförutsättningar. Fråga mer: www.harvinaiset.fi.

I Europa kanaliseras Andningsförbundets röst genom att utöva inflytande på EU-nivå via organisationerna EFA (European Federation of Allergy and Airways Diseases Patients’ Associations) och Eurodis (Rare Disease Europe Patient Organisation). Vi håller även kontakt direkt med de finländska europarlamentarikerna. Vi för dialog och samlas regelbundet med andra liknande nordiska organisationer (Nordic Heart and Lung Alliance, NHl-nätverket).

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.