Organisationsarbete

Andningsförbundet ingår i social- och hälsoorganisationernas gemensamma takorganisation SOSTE rf, inom vars ram man påverkar bl.a. kommande reformer tillsammans med andra organisationer.

Därutöver utförs mycket organisationssamarbete bl.a. i NCD-nätverket för icke smittsamma sjukdomar och i Ett rökfritt Finland-nätverket.

Andningsförbundet medverkar i nätverket Harvinaiset, det riksomfattande samarbetsnätverket för social- och hälsovårdsorganisationer som arbetar för sällsynta sjukdomar och som inledde sin verksamhet år 1995. Målet med verksamheten i Harvinaiset-nätverket är att förbättra ställningen för de som lider av sällsynta sjukdomar samt för deras närstående i Finland, identifiera och lyfta fram de utmaningar och aspekter som har med sällsyntheten att göra, förbättra samarbetet bland sina medlemmar samt även mellan förbundet och andra allmännyttiga föreningar, andra samfund, myndigheter, det offentliga servicesystemet och forskare samt stärka sina medlemmars verksamhetsförutsättningar. Fråga mer: www.harvinaiset.fi.

I Europa kanaliseras Andningsförbundets röst genom att utöva inflytande på EU-nivå via organisationerna EFA (European Federation of Allergy and Airways Diseases Patients’ Associations) och Eurodis (Rare Disease Europe Patient Organisation). Vi håller även kontakt direkt med de finländska europarlamentarikerna. Vi för dialog och samlas regelbundet med andra liknande nordiska organisationer (Nordic Heart and Lung Alliance, NHl-nätverket).

Andningsförbundet i sociala medier

Rakennusten energiatehokkuus on tärkeä asia. Tehokkuuden korostamisen huumassa on kuitenkin hyvä muistaa, että rakennukset ja asunnot on tehty ihmisiä varten. Energiatehokkainkin rakennus on tehoton käyttötarkoitukseensa, jos sisäilman laatu heikkenee energiansäästön seurauksena.

Voisiko kodin älytekniikan avulla parantaa sekä energiatehokkuutta että sisäilmaolosuhteita?

Lue lisää sisäilma-asiantuntijamme Kirsi Säkkisen blogi-kirjoituksesta. Tutustu samalla Asu oikein -projektiin, jossa seurasimme vuoden ajan langattomien antureiden avulla neljän erilaisen kodin sisäilman olosuhteita: https://bit.ly/31GfsX0

• Facebook : 2717482201613635

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.

Tuoreessa hallitusohjelmassa on monta hyvää uudistusta hengityssairaille, mutta myös paljon toivomisen varaa. Katso, miltä hallitusohjelman kirjaukset sosiaali- ja terveyspalveluista, sisäilmasta sairastamisesta sekä korjausrakentamisesta vaikuttavat Hengitysliiton näkökulmasta: https://bit.ly/2Rizpyk

• Facebook : 2715519568476565

Kevään Lempeä liike -liikuntatunnit ovat nyt kaikkien jäsenmobiilipalvelu Mopsia käyttävien jäsenten ulottuvilla. Jos sinulla ei vielä ole Mopsia, voit ladata sen hengitysyhdistyksen jäsenenä Google Playsta tai AppStoresta. Löydät Mopsin sovelluskaupoista hakusanalla “hengitysliitto”.

Muun muassa joogaa ja pilatesta yhdistävät ohjatut liikuntatunnit on suunnattu erityisesti sisäilmasta oireileville ja sairastaville, mutta niitä voi hyödyntää kuka tahansa. Treenituntien ohjaajana toimii Chillaamon aurinkoinen Katariina, jolla on monipuolinen kokemus erilaisten liikuntaryhmien vetämisestä.

Lue lisää: https://bit.ly/2Rly0qR