Lokalföreningar

Andningsförbundet har 85 lokala andningsföreningar och 2 nationella föreningar: Personer som insjuknat av inomhusluft och föreningen Suomen CF-yhdistys. Förbundet har sammanlagt nästan 30 000 medlemmar. De enskilda medlemmarna ansluter sig alltid som medlemmar till andningsföreningen.

På sina egna orter erbjuder andningsföreningarna mångsidiga aktiviteter och tjänster, t.ex.

• Stöd av likställda: olika slags kamratgrupper och -möten
  • Medlemskvällar, klubbar och utflykter
  • Motionsgrupper och -evenemang för barn och vuxna
  • Distribution av kunskap: publikföreläsningar och -evenemang, guider, rådgivning och undervisning
  • Mätning av lungfunktion
  • Stöd för befrämjande av rökfrihet: stöd vid avgiftning samt läroanstaltsbesök
  • Samarbete med hälsovården och andra organisationer
  • Utövande av inflytande på lokal nivå och intressebevakning.
  • Andningsförbundet stödjer andningsföreningarnas verksamhet genom att producera kunskap och olika slags stödtjänster.

Andningsförbundet i sociala medier

Uni on hyvinvointimme perusta ja sen tärkein tehtävä on ihmisen energiavarastojen täydennys. Uni myös vahvistaa muistiamme. Unessa muistijäljet päivällä omaksutuista asioista painuvat syvemmälle mieleen. Lue lisää uusimmasta Hengitys-lehdestä: https://bit.ly/2GCLP0e

Unen SM-kisat alkavat huomenna torstaina ja mukana on kaksi Yksi elämä -edustajaa: kankaanpääläinen Jani ja helsinkiläinen Pirjo. Pirjo työskentelee henkilöstön hyvinvoinnin parissa ja määrittelee itsensä hyväksi nukkujaksi. Jani taas tekee työtä perheiden parissa ja unelmoi kisan myötä rauhallisesta yöstä hotellissa. Lue lisää Janista https://bit.ly/2ZmYrA2 ja Pirjosta https://bit.ly/2DwrvMh #yksielämä #hyväuni. Hengitysliitto on mukana Yksi elämä -terveystalkoissa.

Onko kodissasi sisäilmaongelma? Soita Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontapuhelimeen. Korjausneuvojat neuvovat sinua homevaurioihin, ilmanvaihto-ongelmiin, rakentamiseen ja muihin sisäilma-asioihin liittyvissä kysymyksissä ma–to klo 9–15 numerossa 020 757 5181. Palvelu on maksutonta. Soittaminen 0207-alkuisiin numeroihin maksaa 8,35 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä/minuutti.