Julkaistu: 9.11.2021
UutisetSisäilma

Sisäilmasta oireilevat on huomioitava paremmin työkykyjohtamisessa

Jos työpaikkojen työkykyjohtamisessa osattaisiin ottaa sisäilmatilanteet paremmin huomioon, paranisi sekä oireilevien että koko työyhteisön tilanne. Muutoksen edistämiseksi Kansallisessa sisäilma ja terveys -ohjelmassa on tuotettu uusi Työkyvyn tuen toimintamalli, josta Työterveyslaitos uutisoi tiedotteessaan 9.11.

Mallia suositellaan lisättäväksi osaksi esihenkilöiden tekemää työkykyjohtamista. Ratkaisuja arkeen voidaan hakea työjärjestelyjen, kuten työnkuvan tai työtehtävien sekä työajan muutoksilla.

Mallissa kiinnitetään huomio työpaikan omien toimien lisäksi työpaikan ja työterveyshuollon yhteistyöhön.  Niiden sekä rakennukseen liittyvien toimien pitäisi toteutua rinnakkain samaan aikaan.

Erikoislääkäri Hanna Keräsen mukaan siitä huolimatta, että työpaikoilla on käytössä monenlaisia työkyvyn tukitoimia, nykyisellään sisäilmatilanteissa tuki on tullut työyhteisölle ja yksittäiselle työntekijälle usein liian myöhään tai sitä ei ole ollut ollenkaan.

– Toivottavasti mallin avulla sisäilmasta oireilevien ihmisten arkeen saadaan helpotusta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, Hengitysliiton asiantuntija Sari Mäki kommentoi Työkyvyn tuen toimintamallia.

– On tärkeää, että sisäilmasta oireilevien työkykyä ja työssä jatkamista tuetaan. Ei ole ihmisen itsensä, hänen työnantajansa eikä yhteiskunnankaan etu, jos työkyky heikkenee, Mäki jatkaa.

Lue lisää Työterveyslaitoksen tiedotteesta.