Huoneilman kosteus

Huoneilman kosteus vaihtelee vuodenajan ja sään mukaan.

Kuiva sisäilma aiheuttaa ja lisää hengitysteiden, silmien limakalvojen ja ihon ärsytysoireita. Se myös heikentää liman poistumista hengitysteistä. Tämä puolestaan lisää limakalvojen tulehdusriskiä.

Liian kostea sisäilma puolestaan aiheuttaa pahimmillaan home- ja kosteusvaurioita. Näistä voi seurata vakavia terveysongelmia. Huoneilman kosteus ei saa olla pitkäkestoisesti niin suuri, että siitä aiheutuu mikrobikasvun riskiä rakenteissa, laitteissa tai niiden pinnoilla.

Huoneilma kesällä

Kesällä huoneilman kosteus vaihtelee ulkoilman kosteuden mukaan. Suhteellinen kosteus vaihtelee 50–70 %:n välillä.

Huoneilma talvella

Talvella lämmityskaudella huoneilma on melkein aina kuivaa, jolloin sen suhteellinen kosteus on pienempi kuin 40 %. Kovilla pakkasilla huoneilman suhteellinen kosteus voi laskea jopa alle 20 %:iin. Sopiva huoneilman suhteellinen kosteus on talviaikaan 20–40 %.

Jos lämmityskaudella huoneilman suhteellinen kosteus on yli 45 %, syynä on yleensä huonosti toimiva ilmanvaihto sekä ihmisen toiminta kuten ruuanlaitto ja pyykinpesu. Tällöin kosteus voi alkaa tiivistyä ikkunoihin ja muihin kylmiin pintoihin. Pahimmassa tapauksessa kosteus tiivistyy rakenteiden sisään.

Sisäilman kuivuus talvella on normaali ilmiö, eikä siihen voi kovin suuresti vaikuttaa. Kuiva sisäilma korostuu etenkin uudemmissa rakennuksissa, joissa ilmanvaihto on koneellinen. Tiloissa, joissa ilmanvaihto on tehokasta, ilman kuivuminen tuntuu enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

nainen halaa tule mukaan

Tule mukaan toimintaan, liity jäseneksi

Löydä oma tapasi osallistua ja kannattaa Hengitysliiton toimintaa. Tapahtumia verkossa ja sen ulkopuolella.

Korkea sisälämpötila lisää huoneilman kuivuutta. Mikäli huoneilma on kuivaa, lämpötilaa kannattaa hieman alentaa. Näin myös kosteus lisääntyy.

Kuivaa huoneilmaa on helppo kevyesti kosteuttaa ilmankostuttimilla. Kun käytetään ilmankostutinta, sisäilman kosteuspitoisuutta täytyy seurata mittarin avulla. Kun suhteellinen kosteuspitoisuus ylittää 40 % rajan, tulee ilman kostutus lopettaa. Liiallinen kosteus tiivistyy kylmiin pintoihin kuten ikkunoihin ja kylmiin ulkoseinien rakenteisiin. Tämä voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa kosteusvaurion.

Huonosti hoidettuna ilmankostutin voi levittää huoneilmaan mikrobeja. Tämän vuoksi kostutin on pidettävä puhtaana. Ilmankostuttimessa ei saa seisottaa vettä. Laitteen käyttöohjeita ja huolto-ohjeita kannattaa noudattaa huolellisesti.

Kuumahöyrystävä ilmankostutin on hygieenisin. Hygieenisin kostutin tuottaa höyryä vettä kuumentamalla. Huoneilman kosteutta tulee tarkkailla luotettavalla kosteusmittarilla.