Näin huollat mökkiä

Tarkkaile mökkisi kuntoa ja huolla sitä säännöllisesti. Tee perustarkastus kesän jälkeen.

Mökin kunnossapitoon kuuluu asioita sekä sisällä että ulkona. Kun käytät rakennusta oikein, huolehdit säännöllisistä huolloista ja remontoit käyttöikänsä päässä olevat rakenteet, voit ehkäistä kosteusvaurioita.

Tee ulkona seuraavat asiat:

• Tarkista mökin vesikatto, vesikourut ja yläpohja. Katso, että vesikatto on ehjä ja että sen kiinnitys on kunnossa. Katso myös, että läpiviennit kuten hormit, viemärin tuuletusputket ja ilmanvaihdon poistoputket ovat tiiviitä. Tarkista vesikourujen kiinnitys ja kunto. Tyhjennä roskat vesikouruista. Tarkista myös katon yläpohjan kunto ja sen tuulettuvuus. Katso, onko ullakkotilan vesikaton alapuolella vuotojälkiä.
  • Tarkista mökin ulkoseinät, ikkunat ja ovet. Katso, ettei mökin julkisivupinnoilla ole läikkiä, hilseillyttä maalia, värimuutoksia, halkeamia tai rakoja. Muutokset voivat kertoa rakenteeseen päässeestä kosteudesta.
  • Tarkista mökin ikkunapellitysten ja ovipellitysten kunto.
  • Tarkista mökin perustukset ja sadevesien ohjaus. Katso, onko sokkeleissa ja perusrakenteissa halkeamia tai merkkejä maaperän kosteuden noususta.
  • Tarkista salaojien toimivuus ja selvitä, mihin kattovedet kulkeutuvat. Ohjaa sade- ja pintavedet kauemmas perustuksista. Maanpinnan pitää viettää poispäin rakennuksesta.
  • Tarkista, ettei rakennuksen seinustalla kasvateta kukkia tai pensaita. Ne tuovat ylimääräistä kosteusrasitusta rakennukseen.
  • Tarkista, että mökin alla oleva ryömintätila on puhdas ja että alapohjan tuulettuvuus on kunnossa. Ryömintätilassa ei saa säilyttää ylimääräistä tavaraa.

Tee sisällä seuraavat asiat:

• Kun kytket hanat päälle, valuta vettä jonkin aikaa ja katso, ettei liitoksista tihku vettä.
  • Tarkista kaikki vesilaitteet, niiden tiiviys ja mahdolliset vuotojäljet rakenteissa. Tarkista, että vesiputket ovat kunnossa.
  • Tarkista, että palohälyttimet toimivat. Uusi niiden paristot tarvittaessa. Huomioithan, että palovaroittimissakin on parasta ennen -päiväys. Palovaroittimia on oltava vähintään 1 jokaista alkavaa 60 m2 kohti. Suositeltu normaali käyttöikä palovaroittimille on noin 5–10 vuotta. Varoitin on vaihdettava, jos sen testaaminen ei onnistu.
  • Huolehdi mökin tuuletuksesta ja siivoamisesta. Tuuleta mökki kunnolla. Avaa ikkunat ja ovet, että saat mökkiin läpivedon. Tuuleta tekstiilit ja poista pölyt pinnoilta. Siivoa mökki lopuksi perusteellisesti.
  • Huolehdi mökin ilmanvaihdosta myös talvella. Jos mökin ilmanvaihto on puutteellinen, talven aikana mökin ilma ummehtuu ja kosteutta tiivistyy pinnoille. Voit parantaa ilmanlaatua jättämällä tulisijan hormin savupellin hieman auki. Näin hormiin syntyy pieni imu, joka vetää sisäilmaa ulos. Huolehdi, että poistuvan ilman tilalle tulee puhdasta ilmaa korvausilmaventtiileistä.
  • Huolehdi mökin hormeista, tulisijoista ja lämmityksestä. Loma-asunnot tulee nuohota lain mukaan kolmen vuoden välein. Tyhjennä takan, kiukaan ja vesipadan tuhkaluukut jo syksyllä. Mökissä kannattaa pitää pientä peruslämpöä myös talvella, jotta kosteus ei pääse tiivistymään rakenteisiin. Jos mökkiin on kertynyt talven aikana kosteutta, aloita lämmittäminen asettamalla ensin patterit tai lämmityslaitteet 5–10 asteeseen usean tunnin ajaksi. Huoneen on oltava 20 asteen lämpötilassa 2–3 tuntia ennen muiden sähkölaitteiden käyttämistä.
  • Käytä löylynheitossa vain makeaa vettä. Sadevesi on merivettä parempi vaihtoehto.
  • Jos talvi on ollut kostea, polta sekä takkaa että kiuasta pienellä tulella tai esilämmitä hormi puhaltimella. Tarkista, ettei saunan kiuas ole ruostunut puhki. Vaihda kivet säännöllisin väliajoin.
  • Kuivata sähkökaappi talven jälkeen pitämällä sen ovea auki. Tarkista sähkölaitteiden kaapelien kunto. Muista, että sähkölaitteiden korjaaminen kuuluu aina ammattilaiselle.

nainen halaa tule mukaan

Tule mukaan toimintaan, liity jäseneksi

Löydä oma tapasi osallistua ja kannattaa Hengitysliiton toimintaa. Tapahtumia verkossa ja sen ulkopuolella.