Näin huolehdit kodin ilmanvaihdosta

1. Johda raitisilma oleskelutiloihin, makuuhuoneisiin ja olohuoneisiin.
  2. Poista poistoilma niin kutsutuista likaisista tiloista kuten saunasta, pesuhuoneesta, keittiöstä ja vaatehuoneesta.
  3. Jokaisessa huoneessa on vähintään 1 ilmanvaihtoventtiili, joka on tilan käyttötarkoituksesta riippuen joko tulo- tai poistoilmaventtiili. Näin huolehdit siitä, että rakennuksessa ei ole tuulettumattomia huoneita, joissa ilmankosteus ja sisäilman epäpuhtaudet saattaisivat nousta haitalliselle tasolle.
  4. Älä sammuta koneellista ilmanvaihtoa. Voit säätää ilmanvaihdon tehoa rakennuksen käyttäjämäärän ja toiminnan mukaan. Kun rakennuksessa ei ole käyttäjiä, voit säätää tehoa pienemmälle. Esimerkiksi saunomisen ja peseytymisen ajaksi voit säätää tehoa suuremmalle.
  5. Varmista ilman kulkeutuminen likaisiin tiloihin siirtoilmareiteillä. Siirtoilmareitteinä toimivat oven alareunassa oleva yhtenäinen noin 1–2 cm:n rako tai siirtoilmasäleikkö. Jos yhtenäistä rakoa tai säleikköä ei ole, voit pitää oleskelutilan ovea ja likaisen tilan ovea hieman raollaan.
Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videossa Hengitysliiton sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen kertoo, miten kodin ilmanvaihto laitetaan kuntoon.

Kodin sisäilma ja ilmanvaihto -opas

Tiivistettyä tietoa kotien ja muiden asuinrakennusten sisäilmasta ja ilmanvaihdosta.

mies käden ojossa tule mukaan

Tule mukaan toimintaan, liity jäseneksi

Löydä oma tapasi osallistua ja kannattaa Hengitysliiton toimintaa. Tapahtumia verkossa ja sen ulkopuolella.