hahmo suurennuslasi sisäilma
Julkaistu: 27.8.2021
UutisetSisäilma

Uutta tutkimustietoa siitä, miten ihmiset kokevat kosteusvaurioiden aiheuttamat terveysriskit

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n valtakunnallisesta kyselytutkimuksesta käy ilmi, että ihmiset kokevat useat kosteusvaurioihin liittyvät terveysriskit suurempina, kuin ne tutkimustiedon perusteella ovat. Tutkimuksessa selvitettiin ensimmäistä kertaa väestön käsityksiä kosteusvaurioiden terveyshaitoista.

Väestö tuntee kosteusvaurioiden ja astman yhteyden eli astmaan sairastumisen riski riippuu kosteusvaurion laajuudesta ja altistumisen kestosta. Monen muun terveysvaikutuksen osalta ihmiset kokivat kosteusvaurioiden aiheuttavan laajempia terveyshaittoja kuin tutkimustieto osoittaa.

Hengitysliitto muistuttaa, että väestötutkimuksissa terveysvaikutuksia tutkitaan tilastotietoina. Yksittäisen oireilevan ihmisen on syytä aina hakeutua lääkäriin oireidensa tutkimista varten. Kukaan ei saa jäädä yksin pohtimiaan oireiluaan ja niiden syytä. Lisäksi koettuihin oireisiin on saatava apua ajoissa.