maisema kaupunkiluonto helsinki
Julkaistu: 7.9.2021
UutisetHengitysterveysIlmastonmuutosRakentaminenSisäilma

Tutkimus: Kotia ympäröivät viheralueet lisäävät sisätilojen mikrobiston moninaisuutta

Tutkimustulos on lupaava, sillä aiemmissa tutkimuksissa on esitetty, että mikrobien moninaisuus lapsuuden kodin sisätiloissa voi myöhemmin suojata astmalta ja allergioilta.

Kansainvälisessä tutkimuksessa selvitettiin, miten koteja ympäröivät erilaiset viheralueet vaikuttivat kotien mikrobistoon. Tutkimuksen näytteet kerättiin belgialaisista kodeista ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijat vastasivat tutkimuksen analyyseista.

Jos tulevat tutkimukset vahvistavat viheralueiden terveyttä edistävän vaikutuksen, niiden hyödyt voisi ottaa huomioon kaupunkien suunnittelussa, THL:n johtava tutkija Martin Täubel ehdottaa THL:n verkkouutisessa.

– Viheralueet toimivat hyvinä imeytyskenttinä ilmastonmuutoksen myötä lisääntyville sateille. Viheralueiden suunnittelussa on tärkeä huomioida hulevesien hallittu johtaminen pois rakennuksen ympäriltä sekä salaojien toimivuus rakennuksien perustusten alla. Kun viheralueet suunnitellaan järkevästi, ne toimivat hengitysterveyden lisäksi myös rakennusten hyväksi, Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Timo Kujala sanoo.

Hengitysliitto ehdottaa sää- ja ilmastoriskiohjelmassaan (2019-2022), että kaupunkialueiden kaavoituksessa ja suunnittelussa varataan riittävästi viheralueita asuinalueille ja niiden läheisyyteen. Tutustu sää- ja ilmastoriskiohjelmaan täällä.