Kehkojen muotoinen puu keskellä avointa niittyä.
Julkaistu: 27.4.2021
Artikkelit ja blogikirjoitukset

Hoida luontoa, niin luonto hoitaa sinua

Koronavaaran vuoksi sisällä istuttu talvi on jättänyt jälkensä meihin. Peilistä katsoo kalpea naama ja olokin voi olla valjunlainen. Mikä avuksi eristysajan loppusuoralle kohti kesää ja väljempiä aikoja?

Luonto tulee meille avuksi ja samalla me voimme auttaa luontoa. Nyt on nimittäin hyvä hetki tehdä pieniä tekoja luonnon monimuotoisuuden hyväksi. Mukavat kevätpuuhat vievät ajatuksia kesään ja valoisampaan tulevaisuuteen. Ryhdy siis hotellinomistajaksi tai ketokeisariksi!

Hyönteishotelli on yksinkertaisista tarvikkeista helposti askarreltava asumus ötököille, jotka huolehtivat pölytyksestä pihoilla ja pelloilla. Hyvä ohje rakentamiseen löytyy Yle.fi-sivulta.

Hyönteiset ovat uskomattoman kiinnostavaa seurattavaa lähietäisyydeltä. Kirjakaupasta tai retkeilyliikkeestä saa muutamalla eurolla luupin, jolla luonnon ihmeitä voi tutkailla yksityiskohtaisesti.

Ötökät tarvitsevat myös ravintoa. Mahtaisiko jokin mesikasveista viihtyä sinun parvekelaatikossasi tai nurmikkosi kulmalla? Tutut kurjenpolvi, laventeli ja ajuruoho ovat pörriäis- ja perhosmagneetteja, ja myös kauniita katsella. Lisätietoa kasveista Yle.fi-sivulta.

Jos pihallasi on tilaa, pieni niittylaikku on hauska mahdollisuus lisätä hyönteiselämää kotikulmille. Pohjatöihin pääsee pikapuoliin pohjoisessakin. Vinkkejä löytyy Suomen luonnonsuojeluliiton verkkosivulta.

Hengitysliitto jakaa juhlavuonnaan yhdistyksille edelleen jaettavaksi siemenkiekkoja. Kiekko on valmis männyn istutuspaketti. Ehkä sinunkin yhdistyksesi jakaa niitä! Juhlavuoden kevät kelpaa kruunata sopivaan paikkaan kotiutettavalla nimikkopuulla.

Hyvää kesää luonnossa!