tutkimus suurennuslasi diagrammi
Julkaistu: 1.4.2022
Artikkelit ja blogikirjoitukset

Osallistu tutkimukseen ja vaikuta digitaalisiin terveyspalveluihin

Millaisia mahdollisuuksia Sinulla on hyödyntää sähköisiä terveyspalveluita sairautesi hoidossa?

Etsimme Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella tehtävään tutkimukseemme terveydenhuollon asiakkaita, joilla on jokin pitkäaikaissairaus (esimerkiksi sydän- ja verisuonisairaus, diabetes, astma tai allergia), joka on kestänyt tähän mennessä vähintään kuusi kuukautta.

Tunnistatko itsesi? Pyydämme Sinua osallistumaan tutkimukseemme, jonka aiheena on pitkäaikaissairaiden näkemykset digitaalisesti käytettävistä terveyspalveluista ja niiden käytön edellyttämistä taidoista. Sinulla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta digitaalisten terveyspalveluiden käytöstä osallistuaksesi tutkimukseen. Sinulla on mahdollisuus kysyä tutkimuksesta lisäkysymyksiä tiedotteen lopusta löytyvien yhteystietojen välityksellä.

Tutkimuksen tarkoitus

Pyrimme tämän tutkimuksen kautta ymmärtämään pitkäaikaissairaiden näkemyksiä digitaalisten terveyspalveluiden käytöstä, sekä siihen tarvittavista tiedoista ja taidoista, eli digitaalisesta terveyslukutaidosta. Digitaaliset terveyspalvelut tarkoittavat terveyspalveluita, joita voi käyttää internetin välityksellä tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella, kuten OmaKanta-palvelu, Terveyskylä, internetin kautta tehty ajanvaraus, etälääkärikäynti tai sähköinen reseptin uusiminen.

Tutkimuksen kulku

Jos päätät osallistua, otathan yhteyttä meihin tämän tiedotteen lopussa olevien yhteystietojen avulla. Välitämme Sinulle postitse tai sähköpostitse tutkimuksen tietosuojailmoituksen ja kirjallisen suostumuslomakkeen, jonka pyydämme Sinua täyttämään. Tämän jälkeen järjestämme puhelinhaastattelun Sinulle sopivana hetkenä huhti–toukokuun 2022 aikana. Puhelinhaastattelun suunniteltu kesto on noin 30–60 minuuttia. Kysymme ensin muutaman taustakysymyksen ja sitten sähköisestä asioinnista ja tiedonhausta terveyden edistämiseen liittyen. Haastattelun aikana voit halutessasi jättää vastaamatta kysymyksiin, ja voit myös halutessasi keskeyttää haastattelun mainitsematta syytä. Käsittelemme antamiasi vastauksia luottamuksellisesti. Tutkimus toteutetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) DigiIN-tutkimusryhmän valvonnan alla.

Hyödyt ja riskit

Osallistumisesi on tärkeää terveyspalveluiden kehittämisen kannalta. Tutkimukseen osallistuminen ei sisällä terveydellisiä riskejä. Tutkimukseen osallistuminen tai osallistumatta jättäminen ei vaikuta terveyspalveluiden saantiin tai mahdolliseen jäsenyyteesi potilasjärjestössä. Osallistumalla voit kuitenkin tuoda esiin näkemyksiäsi digitaalisten terveyspalveluiden käytöstä, sekä siihen tarvittavista tiedoista ja taidoista. Kertomaasi voidaan hyödyntää digitaalisten terveyspalveluiden kehittämisessä ja digituen kohdentamisessa. Kiitoksena osallistumisestasi voit valita DigiIN-juomapullon tai kameransuojuksen kannettavaan tietokoneeseen.

Luottamuksellisuus ja kerätyn tiedon käsittely, säilytys ja mahdollinen jatkokäyttö

Tutkimukseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista. Voit peruuttaa osallistumisesi ja vetäytyä tutkimuksesta siihen asti, kunnes haastattelun aukikirjoitetusta tekstitiedostosta poistetaan kaikki tunnistettavat tietosi. Tutkimukseen osallistuminen on luottamuksellista ja käsittelemme vain vastauksia, joista on poistettu kaikki tunnistettavat tietosi. Tutkimusaineisto säilytetään tarkoin suojatusti. Henkilökohtaiset yhteystietosi säilytetään erillisessä suojatussa tiedostossa. Haastattelun digitaalinen äänitallenne kirjoitetaan tekstimuotoiseksi tiedostoksi, jonka valmistuttua äänitallenne tuhotaan. Sinulle tarjotaan mahdollisuus tarkistaa haastattelun yhteenveto. Tämän jälkeen poistamme yhteystietosi ja haastattelutekstistä kaikki ne tiedot, joista Sinut voisi tunnistaa. Raportoimme tutkimustuloksia kansallisesti ja kansainvälisesti ilman tunnistettavia tietoja. Mahdollisuuksien mukaan haastattelutekstit, joista on poistettu kaikki tunnistettavat tietosi, säilytetään Yhteiskuntatieteellisessä tietoarkistossa. Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto voi välittää tutkimuksessa kerättyä sähköistä haastatteluaineistoa jatkokäyttöön tutkimusta, opetusta sekä opiskelua varten.

Oletko kiinnostunut osallistumaan kanssamme terveyspalveluiden kehittämiseen?

Tässä tapauksessa voit ottaa yhteyttä Sinua haastattelevaan tutkijaan:

Alisa Tamminen
THL:n vieraileva tutkija