Julkaistu: 15.12.2022
UutisetSavuttomuusTiedotteet

Digitaaliset Stumppi-palvelut muuttavat uusiin kanaviin 2023

Stumppi-palvelut tarjoavat maksutonta neuvontaa nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen.

Stumpin oma verkkosivusto on tarjonnut tietoa ja tukea nikotiinituotteiden käytön lopettamista harkitseville, lopettajille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille yli 10 vuoden ajan. Nyt verkkosivusto on tullut käyttöikänsä päähän, mutta sisällöt on päivitetty entistä laajempina ja parempina osoitteeseen www.hengitysliitto.fi. Stumppi-palvelut ja nikotiinituotteiden käytön lopettamisen tuki löytyvät kohdasta Elämänlaatu ja hyvinvointi
–> Savuttomuus.

Stumpin keskustelufoorumi on tarjonnut alustan vertaiskeskusteluille, joista moni lopettaja on saanut tukea muilta samassa tilanteessa olevilta. Keskustelun tarve on siirtynyt toimintavuosien aikana yhä enemmän muualle verkkoon, minkä vuoksi keskustelufoorumista luovutaan vuoden 2022 lopussa. Vertaiskeskusteluja pääsee jatkossa käymään Facebook-ryhmässä: ”Stumpin vertaistukiryhmä tupakoinnin lopettajille”.

Henkilökohtaista tukea ja uusia toimintakokeiluja

Terveydenhuollon ammattilaiset vastaavat Stumppi-neuvontapuhelimessa ja sähköpostitse. Tarjolla on myös proaktiivista neuvontaa ja ohjausta, jossa halukkaiden on mahdollista saada yksilöllisten tarpeidensa mukaan räätälöityä tukea säännöllisen aikataulun mukaan.

– Tänä päivänä ei ole itsestäänselvyys, että nikotiinituotteiden käytön lopettamisen tueksi pääsee keskustelemaan ihan oikean ammattilaisen kanssa. Olemme hyvin tyytyväisiä, että pystymme edelleen tarjoamaan tällaisia kohtaamisia, erityisasiantuntija Jenni Tuomela korostaa.

Vuonna 2023 tarjoamme neuvontaa ja tukea nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen pienryhmässä kohdistetusti hengityssairaille. Pienryhmämuotoista ohjausta on tarjolla myös osteoporoosia sairastaville yhteistyössä Luustoliiton kanssa.

Vertaistukea nikotiinituotteiden käytön lopettajille on tarjolla keväällä 2023 järjestettävissä kaikille avoimissa verkkovertaisilloissa, joihin pääsee Hengitysliiton verkkosivustolla olevan tapahtumakalenterin kautta. Iltojen aikana käsitellään lopettamiseen valmistautumista, lopettamista sairastumisen vuoksi ja omasta tahdosta sekä vieroitusoireita ja keinoja niiden kanssa elämiseen. Mukaan voi tulla vaikka vain kuuntelemaan. Tapahtumakalenteria päivitetään jatkuvasti, seuraa lisätietoja: www.hengitysliitto.fi.

Stumppi-neuvontapuhelin palvelee numerossa 0800 148 484 maanantaisin ja tiistaisin kello 10–18 sekä torstaisin kello 13–16. Joulun aikana Stumppi-neuvonta on kiinni maanantaina 26.12.2022, muuten neuvonta on auki normaalien palveluaikojen mukaisesti.