Kuopion yliopistollisen sairaalan ja Hengitysliiton henkilökuntaa pitelee laitelahjoituksia
Julkaistu: 4.5.2022
Tiedotteet

Hengitysliitto lahjoittaa hengityksen apuvälineitä Kuopion yliopistolliselle sairaalalle

Hengitysliitto lahjoittaa yhdessä Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen kanssa Kuopion yliopistolliselle sairaalalle hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Kuopion yliopistollisen sairaalan lastentautien ja keuhkosairauksien poliklinikoille lahjoitetaan PARI eFlown ja Philips -lääkesumuttimia ja lasten matkahappirikastin.  Lääkesumutin on tarkoitettu niiden keuhkosairaiden hoitoon, jossa hengitettäviä, nestemäisiä lääkkeitä tulee ottaa säännöllisesti päivittäin. Matkahappirikastin on akullinen happirikastin. Lisähappea tarvitaan sekä lasten että aikuisten keuhkosairauksien hoidossa, kun oireena on hapenpuute. Lahjoitettava matkahappirikastin sopii erityisesti lapsille.

– Kätevät, mukana kulkevat apuvälineet mahdollistavat kroonista keuhkosairautta sairastaville aikuisille joustavan hoidon, joka ei ole kotiin sidottua. Tällä on huomattava merkitys aikuispotilaan elämänlaatua ylläpitävänä tekijänä. Lämmin kiitos lahjoituksesta! Yhteistyö Hengitysliiton kanssa potilaiden hengityselinterveyden edistämiseksi ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseksi on keuhkosairauksien yksikölle hyvin arvokasta, sanoo ylilääkäri, osaamiskeskusjohtaja Minna Purokivi.

– Lasten ja nuorten poliklinikka on erittäin kiitollinen saamastaan lahjoituksesta.

Värekarvojen toimintahäiriön diagnostiikka on parantunut, joten tätä harvinaissairautta sairastavia lapsia ja nuoria on meillä hoidettavana ja kontrolleissa lisääntyvissä määrin, kertoo lasten ja nuorten poliklinikan ylilääkäri Marja Ruotsalainen.

Luovutustilaisuus järjestetään 5.5.2022 kello 12. Lahjoituksen vastaanottavat ylilääkäri Minna Purokivi ja ylilääkäri Marja Ruotsalainen. Lisäksi paikalla ovat Kuopion yliopistollisesta sairaalasta erikoislääkäri, palvelulinjajohtaja Päivi Salonen, apulaisylilääkäri Riitta-Liisa Patovirta, apulaisosastonhoitaja Vuokko Korhonen ja kuntoutusohjaaja Riitta Moilanen.

Hengitysyhdistyksestä mukana ovat puheenjohtaja Reijo Salli, hallituksen jäsen Viljo Nuutinen ja järjestöassistentti Hilkka Lehto sekä Hengitysliitosta harvinaisten keuhkosairauksien vertais- ja vaikuttamistoiminnan asiantuntija Marika Kiikala-Siuko.

Laitteet on hankittu lahjoituksista, keräyksistä ja arpajaisista saaduilla varoilla. Varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön.

Lisätiedot:
Marika Kiikala-Siuko