Julkaistu: 29.9.2022
Tiedotteet

Hengitysliitto lahjoitti hengityksen apuvälineitä Helsingin yliopistolliselle sairaalalle

Hengitysliitto lahjoitti 28.9.2022 yhdessä Pääkaupunkiseudun Hengityksen kanssa Helsingin yliopistolliselle sairaalalle hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Hengitysliitto lahjoitti sairaalalle eFlow® rapid  -lääkesumuttimia sekä lasten ja aikuisten matkahappirikastimia. Lääkesumuttimilla annostellaan esimerkiksi kystisen fibroosin hoidossa käytettäviä lääkkeitä. Kannettavia matkahappirikastimia voidaan antaa potilaille lyhytaikaiseen lainaan.

– Lasten happihoito on kiinteä osa hoitoa vaikeasti hengityshäiriöisillä lapsilla, entisillä pikkukeskosilla sekä vaikeasti sairailla vanhemmilla lapsilla. Pääosin lapsipotilaiden happilisän käyttö toteutuu unenaikaisena tukena. Imeväisikäiset lapset nukkuvat paljon ja uni ajoittuu ympäri vuorokauden. Matkahappirikastimien käyttö on säännönmukainen osa imeväisikäisten lisähappihoitoa, jolla autetaan perhettä elämään normaalimpaa elämää sitovasta happihoidosta huolimatta, kertoo kuntoutusohjaaja Mari Lamminen.

Kuvassa vasemmalta lastentautien erikoislääkäri Aleksi Kemppainen, apulaisylilääkäri, lasten keuhkosairauksien erikoislääkäri Turkka Kirjavainen, Pääkaupunkiseudun Hengityksen toiminnanjohtaja Tuula Narvola, Hengitysliitosta harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntija Marika Kiikala-Siuko, keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Catarina Bergström, kuntoutusohjaajat Hanna Vahtera ja Mari Lamminen sekä ravitsemusterapeutti Karim Khanji. Kuva: Hengitysliiton järjestöpäällikkö Eeva Palmroos

Laitteet on hankittu lahjoituksista, keräyksistä ja arpajaisista saaduilla varoilla. Varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön.

Lisätiedot:
Janne Haarala