Päijät-Häme laiteluovutus 2022
Julkaistu: 1.9.2022
Tiedotteet

Hengitysliitto lahjoitti hengityksen apuvälineitä Päijät-Hämeen keskussairaalalle

Hengitysliitto lahjoitti 31.8. yhdessä Päijät-Hämeen Hengitysyhdistyksen kanssa Päijät-Hämeen keskussairaalalle hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Hengitysliitto lahjoitti kannettavan matkahappirikastimen, eFlow® rapid -lääkesumuttimia ja InnoSpire kannettavia sumuttimia. Kannettavia matkahappirikastimia käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta lyhytaikaisesti esimerkiksi kauppa- tai lääkärikäynnillä. Kannettavalla sumuttimella annostellaan sisäänhengitettäviä nestemäisiä lääkkeitä.

– Olemme kiitollisia lahjoituksesta. Etenkin korona-aikana happirikastimia on tarvittu vaikean koronan sairastaneiden kuntoutumista ja kotiuttamista mahdollistamaan, Päijät-Hämeen keskussairaalan keuhkosairauksien ylilääkäri Lauri Lammi kertoo.

– Matkahappirikastimien avulla jopa vaikeaakin hengityssairautta sairastavan on mahdollista olla mukana työelämässä, kun työmatkat onnistuvat ilman hengenahdistusta. Suuri ongelma esimerkiksi vaikeassa keuhkoahtaumataudissa on jääminen kotiin ”happiletkun päähän”, hän jatkaa.

Kuvassa vasemmalta lukien kuntoutusohjaaja Janika Mesiniemi, osastonhoitaja Marketta Koskinen, ylilääkäri Lauri Lammi, Päijät-Hämeen Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Eira Sällinen, apulaisosastonhoitaja Mikko Partio ja sekä markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haarala Hengitysliitosta.

Laitteet on hankittu lahjoituksista, keräyksistä ja arpajaisista saaduilla varoilla. Varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön.

Lisätiedot:
Janne Haarala