Aurinko paistaa pilvien välistä
Julkaistu: 22.6.2022

Huh hellettä! Näin pidät huolta terveydestäsi kuumilla keleillä

Ilmaston lämpenemisen myötä helleaallot yleistyvät, pidentyvät ja voimistuvat. Entistä kovemmat helteet ja pienhiukkaset tekevät hengittämisestä vaikeampaa etenkin iäkkäillä ja pitkäaikaissairailla.

Lämmönsieto on yksilöllistä, mutta jo muutaman päivän kestävä helle voi aiheuttaa ongelmia terveydelle. Helteen aiheuttamat terveyshaitat lisääntyvät, kun lämpötila ylittää 23–25 astetta. Pitkäaikaissairailla oireet lisääntyvät jo noin 20 asteessa.

Ilmaston lämpenemisen vaikutukset hengitysterveyteen tuntuvat erityisesti ikääntyneillä ihmisillä ja pitkäaikaissairailla. Sitä on nyt ilmassa – Hengitysliiton ohjelma sää- ja ilmastoriskeihin varautumiseen sekä niiden vähentämiseen (2019–2022) tarjoaa ratkaisuja, joita jokainen voi tehdä omassa elämässään ja ehdotuksia päättäjille, miten ongelmia voi ennaltaehkäistä.

Kuumahaitta ilmoittaa itsestään

Kuumuus aiheuttaa monelle väsymystä, keskittymiskyvyn laskua, unihäiriöitä, lihasheikkoutta ja alentaa kestokykyä. Kuumuus kuormittaa myös voimakkaasti hengitys- ja verenkiertoelimistöä.

– Kuumalle ilmalle altistuminen pahentaa pitkäaikaissairauden, kuten hengityssairauden, oireita. Helteet lisäävät sairaalahoidon ja lääkärin vastaanottokäyntien määrää erityisesti ikääntyneillä pitkäaikaissairailla, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne kertoo.

Ennenaikainen kuolleisuus lisääntyy ikääntyneillä kotona ja hoitolaitoksissa, kun lämpötila ylittää 30 astetta. Suomessa hellejaksot ovat aiheuttaneet 2010-luvulla noin 300–400 ennenaikaista kuolemaa vuosittain yli 65-vuotiailla ja pitkäaikaissairailla. Hengitysliitto suosittaa, että niin ikääntyneiden kuin lasten hoito- ja hoivapaikoissa järjestetään kunnollinen tuuletus ja jäähdytys, kun lämpötila ylittää + 23 astetta.

Varautumalla helteisiin pienennät terveysriskejä

Ennen kun olo ehtii käydä tukalaksi, kannattaa helteillä hakeutua viileään.

– Asuntoa voi viilentää esimerkiksi pitämällä verhot kiinni, vähentämällä kodinkoneista aiheutuvaa lämpöä ja tuulettamalla öisin, Puolanne vinkkaa.

Sälekaihtimet kannattaa kääntää siten, että niiden kupera puoli on ulospäin. Näin UV-säteet heijastuvat takaisin ulos. Sisälämpötilaa voi myös alentaa erillisillä jäähdytyslaitteilla ja ilmalämpöpumpuilla. Kostea ja ohut vaate jäähdyttää kehoa tehokkaasti. Myös kylmä suihku viilentää.

Helteellä nesteytys on tärkeää. Tällöin pitää juoda noin 1,5 kertaisesti normaaliin määrään verrattuna.

– Juoda täytyy, vaikka ei janottaisikaan. Välillä on lisäksi hyvä syödä jotain suolapitoista, Puolanne muistuttaa.

Lisätietoja:
Mervi Puolanne