sisäilma nuori mies ja nainen-katsovat avoin ikkuna opas kansi
Julkaistu: 25.8.2022
UutisetSisäilmaTiedotteet

Näe minut! Sisäilmasta oireilevien tarinat esiin

Ilman päivänä 26.8. vietetään myös sisäilmasta oireilevien päivää. Vuonna 2022 nostamme esille kaikkien ihmisten oikeuden omaan tarinaansa, sillä jokaisen elämällä on merkitystä. Ihmisellä on oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi.

Me rakennamme joka päivä omaa elämäntarinaamme, joskus onnistumisten, joskus taas epäonnistumisten tai epäonnisuuden kautta. Se, mitä merkityksiä tapahtuneelle annamme, vaihtelee. Joskus voimavaroja on enemmän, joskus kaipaamme muiden tukea, nähdyksi tuloa. Vertaisuus kannattelee ihmistä eteenpäin.

Sisäilmasta oireileva on muutakin kuin oirekirjonsa. Hän tuntee, elää ja toimii omasta elämäntilanteestaan ja historiastaan käsin. Vertaisten yhteisössä omat vahvuudet ja heikkoudet uskalletaan jakaa. Elämään mahtuu paljon, myös ilolle ja toivolle on paikkansa.

Hengitysliitto järjestää verkkotapahtumana avoimen digitaalisen näyttelyn sisäilmasta oireilevien tarinoista. Näyttely perustuu voimaantumisen ideaan sekä oman ja muiden jaksamisen tukemiseen. Verkkotapahtuma järjestetään Teamsin välityksellä 26.8. kello 18–19. Tapahtumaan pääsee liittymään www.hengitysliitto.fi -verkkosivujen tapahtumakalenterin kautta*.

– Uskallan sanoa, että jotain ainutlaatuista on luvassa. Meillä on todella luovia osallistujia mukana, Pirkko Moisio, Hengitysliiton vertaistoiminnan koordinaattori vinkkaa.

Verkkotapahtumassa nähdään 6 osallistujan kuvaesityksiä siitä, miten he haluavat tulla nähdyksi vertaistensa ja muiden silmissä. Joissakin tarinoissa pääsemme aikamatkalle, kuvat kuljettavat elämänpolkua aikaan ennen ja jälkeen oireilun. Luvassa on myös tunnelmapaloja sisäilmakysymysten näyttäytymisestä arjessa ja vertaisuuden pohdintaa. Osa kuvaesityksistä voi sisältää myös äänielementtejä.

– Sisäilmasta oireilevien päivänä olemme usein nostaneet esille myös luonnon ja ulkoilmassa liikkumisen teemat. On hienoa päästä edistämään ihmisten yksilöllisten tarinoiden esilletuontia. Muistetaan antaa arjessakin ihmisille tilaa tulla nähdyksi ja kuulluksi, asiantuntija Sari Mäki kommentoi.

Lisätiedot:

Pirkko Moisio, vertaistoiminnan koordinaattori, sisäilma
044 407 7054, pirkko.moisio@hengitysliitto.fi

Sari Mäki, asiantuntija, sisäilma sekä vertais- ja vaikuttamistoiminta
040 669 2207, sari.maki@hengitysliitto.fi

*Osallistuja tarvitsee älylaitteen, jossa on nettiyhteys ja äänilaitteen (mieluiten kuulokemikrofoni). Teams-sovelluksen voi ladata omalle laitteelle tai osallistua keskusteluun selaimella. Teamsia tukevia selaimia ovat Microsoft Edge ja Chrome.