Julkaistu: 17.10.2022
Tiedotteet

Vertainen on lähempänä kuin uskotkaan

Kansainvälistä vertaistuen päivää vietetään torstaina 20.10.2022. Vertaistukea voi saada tapaamisten lisäksi puhelimessa, verkossa, Teams-verkkotyökalun ja Toivo-sovelluksen välityksellä. Tukea annetaan kaikille tarvitseville ja se on maksutonta.

Haastavan elämäntilanteen edessä monia auttaa luottamuksellinen keskustelu samaa kokeneen kanssa. Vertaistuen tarkoituksena on auttaa tuettavaa löytämään ja vahvistamaan toivoa elämässään. Vertainen on vierellä kulkija, joka auttaa löytämään uusia näkökulmia ja polkuja.

Hengityssairautta sairastavalla on usein tarve vaihtaa kokemuksia ja tietoa toisen samaa sairautta sairastavan kanssa. Monelle on vapauttavaa keskustella samassa tilanteessa olevien kanssa sairaudesta ja sen hoidosta.

– Kansainvälisenä vertaistuen päivänä kiitämme vertaistyötä tekeviä ja osoitamme arvostusta vierellä kulkijoille, järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.

Hengitysliitto tarjoaa nyt ennennäkemättömän kattauksen vertaispalveluja sekä hengityssairaille että heidän läheisilleen. Viime vuonna toimintansa aloittivat myös vertaispuhelimet astmaa, keuhkoahtaumatautia ja uniapneaa sairastaville sekä sisäilmasta oireileville. Hengitysliiton verkkovertaisryhmät ja hengitysyhdistysten omat vertaisryhmät ovat jo vakiintunut osa liiton toimintaa. Syksyllä avautuu uusia väyliä vertaistukeen Teams-videopuhelun ja Toivo-sovelluksen välityksellä.

Tietoa eri vertaistoiminnan muodoista ja mahdollisuuksista sekä ohjeet osallistumiseen löydät osoitteesta www.hengitysliitto.fi.

Kaikki Hengitysliiton kokemustoimijat, vertaistukijat, vertaispuhelinpäivystäjät ja vertaisryhmäohjaajat ovat tehtäväänsä koulutettuja. Haluatko vapaaehtoiseksi? Tiedotamme tulevista koulutuksista osoitteessa www.hengitysliitto.fi/yhdistysnetti.

Näin saat yhteyden Hengitysliiton vertaistukeen:

• Astmaa sairastavien vertaispuhelin: maanantaisin kello 18–20 numerossa 044 407 7012
  • Keuhkoahtaumatautia sairastavien vertaispuhelin: tiistaisin kello 10–12 numerossa 044 407 7013
  • Uniapneaa sairastavien vertaispuhelin: tiistaisin kello 10–12 ja joka kuukauden viimeisenä perjantaina kello 18–20 numerossa 044 407 7011
  • Sisäilmavertaispuhelin: tiistaisin kello 9−12 ja torstaisin kello 16−19 numerossa 044 407 7010
  • Teams: Lähetä sähköposti osoitteeseen paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi, niin saat linkin Teams-keskusteluun vertaistukijan kanssa. Keskustelu vaatii älylaitteen, nettiyhteyden ja sähköpostiosoitteen.
  • Toivo-sovelluksella voi keskustella vertaisen kanssa joko viestitse tai soittamalla. Mobiilisovelluksen voi ladata sovelluskaupasta, käyttö on helppoa ja turvallista. Tietokoneella  Toivoon pääsee osoitteessa www.olkatoiminta.fi/vertaistuki.

Mervi Puolanne
järjestöjohtaja