Julkaistu: 23.9.2022
UutisetVaikuttaminen

Eduskunnan Tarttumattomien sairauksien verkosto haluaa edistää terveyttä ja potilaiden yhdenvertaisuutta

21.9.2022

Eduskunnan Tarttumattomien sairauksien verkosto korostaa poikkihallinnollisen terveyden edistämisen keskeisyyttä. Syövät, sydän- ja verisuonisairaudet, diabetes ja krooniset keuhkosairaudet aiheuttavat 65 prosenttia suomalaisten kuolemista. Mielenterveysongelmista kärsii vuosittain joka viides suomalainen. Väestön ikääntyminen lisää kansansairauksien määrää – ja toisaalta niitä esiintyy yhä nuoremmilla.

– Me tarvitsemme systemaattista ja kunnianhimoista terveyden edistämistä sekä ihmisten suojelemiseksi että sosiaali- ja terveydenhuollon kestävyyden turvaamiseksi. Kansansairauksista jopa 80 prosenttia olisi ehkäistävissä elintapoja muuttamalla. Vastuu ei ole vain ihmisten, vaan meidän on toteutettava politiikkaa, joka tekee terveellisistä valinnoista ihmisille helppoja ja houkuttelevia, selittää Tarttumattomien sairauksien eduskuntaverkoston puheenjohtaja, kansanedustaja Saara Hyrkkö.

Yhteiskunnan rakenteiden tulee tukea terveyttä ja hyvinvointia. Työtä tämän eteen tulee tehdä kaikilla hallinnonaloilla ja kaikilla hallinnon tasoilla: kunnissa, hyvinvointialueilla, kansallisesti ja EU:ssa.

Verkosto ehdottaa yhdeksi ratkaisuksi kansallista tarttumattomien sairauksien ohjelmaa. Ohjelman tavoitteena tulisi olla kansansairauksien ehkäisy ja väestön terveyden edistäminen. Ohjelma tulisi laatia poikkihallinnollisesti, koska ihmisten arkeen ja elinympäristöihin vaikuttavia päätöksiä tehdään kaikkialla kaavoituksesta verotukseen ja liikenteestä joukkoruokailuihin. Sitova, yhdessä laadittu ohjelma koordinoisi toimintaa ja ohjaisi kansallisesti terveyttä edistävää toimintaa.

Samanlaiset ongelmat koskettavat kaikkia potilasryhmiä

Riippumatta potilaiden sairaudesta he usein kohtaavat samanlaisia yhdenvertaisuusongelmia. Yksi suurista ongelmista Suomessa on taloudellinen eriarvoisuus. Potilaiden omavastuu hoitojen ja lääkkeiden kustannuksista on Suomessa korkea verrattuna muihin Pohjoismaihin. Suomessa myös niiden osuus, joilla terveysmenot vievät jopa 40 prosenttia maksukyvystä, on monia muita maita korkeampi.

– Hoidon kustannukset eivät saa muodostua esteeksi hoidolle tai hoitoon hakeutumiselle. Ensi vaalikaudella on syytä toteuttaa asiakasmaksulain kokonaisuudistus, jossa lisätään palvelujen maksuttomuutta ja uudistetaan maksukattojärjestelmää. Lisäksi hyvinvointialueiden tulee noudattaa yhtenäistä linjaa asiakasmaksujen huojentamisessa ja perimättä jättämisessä, painottaa Tarttumattomien sairauksien eduskuntaverkoston varapuheenjohtaja, kansanedustaja Ritva Elomaa.

Tarttumattomien sairauksien eduskuntaverkosto kokousti tänään ja keskusteli suurten potilas- ja kansanterveysjärjestön näkemyksistä ensi vaalikaudelle. Hengitysliitto toimii Tarttumattomien sairauksien verkostossa ja osallistuu sen eduskuntaverkoston toimintaan. Hengitysliitto oli Tarttumattomien sairauksien järjestöverkoston puheenjohtajajärjestö vuonna 2021.

Tarttumattomien sairauksien järjestöjen yhteiset eduskuntavaalitavoitteet löytyvät osoitteesta https://www.tarttumattomat.fi/vaalit/.