Julkaistu: 9.6.2020

Espoo ohjaa yleisien uimarantojen tupakoinnin erillisille tupakkapaikoille

Espoon kaupunginvaltuusto toivoo, että Espoon yleisille uimarannoille asetettaisiin suositus tupakoimattomuudesta. Valvotuilla uimarannoilla tupakointi pyritään rajaamaan erikseen rakennettaville tupakointipaikoille.

Tupakkapaikat pyritään sijoittaman paikkoihin, joissa ne eivät olisi liian kaukana rannasta eivätkä toisaalta liian lähellä muita aktiviteetteja.

Tupakointipaikat arvioidaan saatavan käyttöön juhannukseen mennessä.

Uimarannoille tulevien tupakointipaikkojen taustalla on 61 Espoon kaupunginvaltuutetun kannattama valtuustoaloite siitä, että tupakointi yleisillä uimarannoilla kiellettäisiin. Sitova tupakointikielto uimarannoilla ei kuitenkaan ollut kaupungin viranhaltijoiden mukaan mahdollinen, vaan se törmäsi perustuslakiin.

Hengitysliitto kannattaa tupakoinnin täyskieltoa yleisille uimarannoille. Tupakoinnin rajaaminen tupakkapaikoille on kuitenkin hyvä suunta, sillä hyvin järjestettynä se vähentää tupakansavun aiheuttamaa viihtyvyys- ja terveyshaittaa sekä vähentää tupakantumppien ympäristökuormitusta.

Lue lisää Länsiväylästä