Iäkäs nainen juoksemassa puistossa kauniina kevät päivänä.
Julkaistu: 5.4.2022
UutisetHengitysterveysUlkoilma

Hengittämämme ilman laadulla on merkitystä

Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne kirjoitti Kansanterveys.fi-sivustolle siitä, miten hengittämämme ilman laatu vaikuttaa terveyteemme.

Kevään koittaessa ulkoilman epäpuhtaudet lisääntyvät. Katupöly ja siitepöly aiheuttavat monille hengitystieoireita ja allergioita.

Katupölykausi nostaa pienhiukkasten määrän ulkoilmassa paikoin korkeaksi. Siitepöly puolestaan aiheuttaa tulehduksen limakalvoille ja pahentaa astman oireita.

Ilmastokriisin myötä esimerkiksi siitepölykausi pitenee entisestään ja sääolojen ääri-ilmiöt lisääntyvät. Ilmaston lämpenemisen haitalliset vaikutukset hengitysterveyteen tuntuvat erityisesti ikääntyneillä ihmisillä ja pitkäaikaissairailla. Hengitysliitto nostaa näitä teemoja esille hengitysterveyden näkökulmasta Sitä on nyt ilmassa -ohjelman kautta.

Lue järjestöjohtaja Mervi Puolanteen kirjoitus Kansanterveys.fi-sivustolla.