mies puhuu puhelimeen
Julkaistu: 5.3.2021
UutisetHengityssairaudetVertaistoiminta

Hengitysliitto aloittaa vertaispuhelinkokeilut hengityssairaille

Hengitysliitto kokeilee 16.3. alkaen puhelimitse tarjottavaa vertaistukea astmaa, keuhkoahtaumatautia ja uniapneaa sairastaville. Kokeilussa kokeneet vertaisaktiivit vastaavat puheluihin kahtena päivänä viikossa.

Vertaispuhelimessa sinulla on mahdollisuus jakaa kokemuksia sairauden todellisuutta ymmärtävän kuuntelevan ihmisen kanssa. Puhelussa on myös tilaisuus vaihtaa arkisesta kokemustiedosta nousevia vinkkejä puolin ja toisin. Puhelimessa ei tarjota neuvontaa sairauden hoitoon.

Kaikki vertaispuhelimet päivystävät 16.3. alkaen tiistaisin kello 9–11 ja torstaisin kello 18–20. Viimeinen puhelinpäivystys toteutuu torstaina 13.5.

• Astmaa sairastavien vertaispuhelimen numero on 044 4077012.
  • Keuhkoahtaumaa sairastavan vertaisen tavoitat numerosta 044 4077013.
  • Uniapneapuhelimen numero on 044 4077011.

Toukokuussa kokeilun tulokset arvioidaan ja päätetään jatkosta.

Kokeiluun soittaminen maksaa vain puhelinverkkomaksun verran. Puhelut ovat luottamuksellisia, eikä soittajista kerätä mitään henkilötietoja.