taivas pilviä
Julkaistu: 10.3.2022

Hengitysliitto siirtyy hiilikompensoimaan painetut materiaalinsa

Jokainen voi tehdä osansa ilmaston hyväksi. Hengitysliiton Sitä on nyt ilmassa -sää- ja ilmastoriskiohjelma tarjoaa ratkaisuja kaikille sekä ehdotuksia päättäjille. Vaikuttamistyön lisäksi otamme ympäristön huomioon omassa toiminnassamme.

Hengitys-lehti on ollut hiilineutraali vuodesta 2020 lähtien. Jatkossa kaikki painetut materiaalit hiilikompensoidaan. Yhteistyökumppanimme ovat Punamusta ja Grano.

Hiilineutraalin painotuotteen tunnistaa ClimateCalc-leimasta. ClimateCalc-laskuri perustuu eurooppalaisen Intergrafin kehittämään graafisen alan hiilijalanjäljen laskentastandardiin. Se on ainoa hiilijalanjälkeen keskittyvä standardi maailmassa.

Hiilineutraalin painotuotteen tuotanto alkaa päästölaskelmasta. Päästöt lasketaan vaiheittain paperinvalmistuksesta rahtiin ja työntekijöiden työmatkoihin. Hiilineutraali painotuote saadaan, kun päästöjä vähennetään tuotannon jokaisessa vaiheessa. Ne päästöt, mitä jää jäljelle, kompensoidaan Verified Carbon Standard (VCS) -sertifioidun ilmastoprojektin kautta. Kokonaisuutta valvoo puolueeton kolmas osapuoli.

Voit tutustua ClimateCalc-merkintään ja laskentaan tarkemmin climatecalc.eu-sivustolla.