kukkaistutus kaupungissa
Julkaistu: 9.4.2021
UutisetHengitysterveysIlmastonmuutos

Hollantilaiskaupunki varautuu ilmastonmuutoksen seurauksiin

Helsingin Sanomat kertoi 7.4. ilmestyneessä artikkelissaan Arnhemin kaupungin ilmastosuunnitelmasta, jonka avulla varaudutaan ilmastonmuutoksen seurauksiin.

Ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöt lisääntyvät. Arnhemin kaupungissa Hollannissa kärsitään jo nyt kuumuudesta ja tulvista. Kaupunki on lähtenyt ratkaisemaan ongelmia muun muassa rahoittamalla viherkattoja ja puiden ja kasvien istutusta. Käytännössä järjestelmä toimii esimerkiksi niin, että kunta maksaa kukat ja kasvit asuinalueen kaduille asukkaiden istutettaviksi.

Lisäksi kaupungissa on ryhdytty poistamaan asfalttia ja istuttamaan tilalle kasvillisuutta. Asfaltin poisto viilentää kaupunkia ja edesauttaa sadevesien imeytymistä maaperään.

Arnhemin kaupungin tavoitteena on varautua vuoteen 2030 mennessä ilmastonmuutoksen seurauksiin mahdollisimman hyvin.

Lue lisää Arhemin kaupungin ongelmanratkaisuista Helsingin Sanomista.

Tutustu myös Hengitysliiton Sitä on nyt ilmassa -ohjelmaan, joka tarjoaa sekä kansalaisille että päättäjille ratkaisuja sää- ja ilmastoriskien vähentämiseksi.