Nuori mies ja nainen makaavat sohvalla ja nauttivat raikkaasta sisäilmasta.
Julkaistu: 24.8.2021
UutisetHengitysterveysSisäilmaTiedotteet

Hyvästi tunkkaisuus! Säädä Ilman päivänä 26.8. kotisi ilmanvaihto kohdalleen

Sisäilman laatu koostuu monesta eri tekijästä. Yksi tärkeä raikkaan ja hyvän sisäilman edellytyksistä on oikein toimiva ilmanvaihto.

Ilmanvaihdon tehtävänä on ylläpitää rakennuksen hyvää sisäilmaa. Tarkoituksenmukaisesti toimiva ilmanvaihto tuo rakennukseen puhdasta ilmaa ja poistaa sisäilmasta epäpuhtauksia sekä kosteutta. Näin ollen myös sisäilmassa mahdollisesti olevaa viruspitoisuutta voidaan laimentaa tehokkaan ilmanvaihdon avulla.

– Koneellisella ilmanvaihdolla, jossa on hallittu tulo- ja poistoilman määrä, taataan ilmanvaihtuvuus kaikissa olosuhteissa, sisäilma- ja korjausneuvonnan päällikkö Timo Kujala kertoo.

Ilmanvaihdon tulee olla asunnossa toiminnassa jatkuvasti. Vaikka asukkaat eivät olisi paikalla, on ilmanvaihdon toimittava vähintään minimiteholla.

Ilmanvaihtojärjestelmä vaatii säännöllistä puhdistusta ja huoltoa. Järjestelmän huoltotoimenpiteisiin kuuluvat ilmanvaihtoventtiilien ja kanaviston puhdistaminen, ilmansuodattimien vaihto sekä ilmanvaihdon säätäminen.

–  Säännöllinen järjestelmän huolto takaa, että ilmanvaihtokone toimii suunnitellusti, eikä kone tarvitse lisätehoa järjestelmän likaisuuden vuoksi. Näin koneen käyttöikä säilyy, Kujala selventää.

Pölyiset venttiilit heikentävät ilmanvaihtoa. Venttiilit on puhdistettava, kun niihin on kertynyt likaa. Myös ilmansuodattimia on vaihdettava säännöllisesti. Tuloilmansuodattimet on hyvä vaihtaa vähintään kaksi kertaa vuodessa: keväällä sekä syksyllä. Hyvällä tuloilman suodatuksella voidaan tehokkaasti estää ulkoilman epäpuhtauksien kulkeutuminen sisäilmaan.

Nykyään kodeissa suositaan koneellista tulo- ja poistoilmanvaihtoa, jolla saadaan aikaiseksi jatkuva ja tasainen ilmanvaihtuvuus kaikissa huonetiloissa. Sen avulla sisään tuleva ilma voidaan lämmittää ja suodattaa. Ilman lämmittämiseen käytetään poistoilmasta kerättyä lämpöenergiaa, mikä tekee laitteesta energiatehokkaan. Oikean toiminnan edellytyksenä on, että poisto- ja tuloilmavirrat on säädetty suunnitelmien ja käyttötarpeiden mukaisiksi.

Uudistunut Kodin sisäilma ja ilmanvaihto -opas on saatavissa sekä printtinä että sähköisenä www.hengitysliitto.fi/opastilaus.

Lisätiedot:

Timo Kujala